Dzień 26 września 2019 roku Międzynarodowa Organizacja IMO ustanowiła datą tegorocznych obchodów Światowego Dnia Morza. Temat przewodni tego najważniejszego święta morskiego Narodów Zjednoczonych to w tym roku „Wzmacnianie pozycji kobiet w społeczności morskiej”.

Zapraszamy do zapoznania się z tekstem przesłania, jakie z tej okazji przygotował Sekretarz Generalny IMO, Kitack Lim.


Trzecie miejsce oraz tytuł dla najlepszego bramkarza wywalczyła nasza drużyna podczas turnieju halowej piłki nożnej o puchar Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie, który odbył się w Miejskim Ośrodku Sportu i Kultury w Dziwnowie, w sobotę, 6 kwietnia. W turnieju, organizowanym przez nas po raz pierwszy, wzięło udział osiem drużyn, reprezentujących różne instytucje związane z branżą gospodarki morskiej. Ostateczna klasyfikacja przedstawia się następująco:

  1. Akademia Morska w Szczecinie
  2. Uniwersytet Morski w Gdyni
  3. Urząd Morski w Szczecinie
  4. Urząd Morski w Gdyni
  5. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
  6. Urząd Morski w Słupsku
  7. Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa SAR
  8. Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie

Wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy za udział w turnieju, a także gratulujemy zaangażowania, woli walki oraz, przede wszystkim, chęci spędzenia czasu wolnego od pracy na dobrej zabawie połączonej z aktywnością fizyczną.


 Turniej halowej piłki nożnej o puchar Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie  Turniej halowej piłki nożnej o puchar Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie  Turniej halowej piłki nożnej o puchar Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie  Turniej halowej piłki nożnej o puchar Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie  Turniej halowej piłki nożnej o puchar Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie  Turniej halowej piłki nożnej o puchar Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie

Od marca trwają roboty budowlane związane z remontem i renowacją tarasu, elewacji ścian poniżej tarasu oraz głównych schodów od wschodniej strony budynku Czerwonego Ratusza w Szczecinie. Pierwszy etap remontu, które będzie realizowany do końca listopada tego roku, obejmie renowację tarasu i schodów zejściowych z poziomu parkingu. W jego ramach wykonane zostaną następujące prace: demontaż wszystkich warstw wtórnych na posadzce tarasu, wybranie zasypki z pach sklepień, oczyszczenie powierzchni wewnętrznej sklepień mechanicznie i przy pomocy preparatów biobójczych, ponowne zasypanie pach sklepień warstwą keramzytu, wykonanie warstw izolacji poziomej na powierzchni tarasu, wykonanie izolacji ścian poniżej poziomu posadzki tarasu, wykonanie warstw podposadzkowych na tarasie, rozbiórka schodów granitowych prowadzących z parkingu na taras, przemurowanie odcinków balustrad o znacznym stopniu uszkodzenia wzdłuż biegów schodowych, wykucie wszystkich fug w obrębie balustrad biegów schodowych, usunięcie przemalowań z balustrad, wszystkich zaprawek cementowych, nieoryginalnych kształtek wykonanych z betonu i zniszczonych elementów ceramicznych, wykonanie izolacji przeciwwodnej pod biegami schodowymi, renowacja granitowych biegów schodowych, ponowny montaż stopni granitowych, wymiana uszkodzonych i silnie zniszczonych kształtek ceramicznych, uzupełnienie fug, wykonanie nowych nakryć balustrad biegów schodowych z piaskowca, scalenie kolorystyczne cegieł i kształtek balustrad biegów schodowych, wymiana wpustów grzewczych kanalizacji deszczowej na posadzce tarasu. Wszystkie prace są prowadzone pod nadzorem Miejskiego Konserwatora Zabytków w Szczecinie.


 Trwa remont tarasu Czerwonego Ratusza  Trwa remont tarasu Czerwonego Ratusza  Trwa remont tarasu Czerwonego Ratusza

Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie zaprasza na spotkania, w trakcie których zaprezentowane zostaną wstępne wersje projektów planów zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich dla portów morskich w Świnoujściu, Szczecinie, Policach, Dziwnowie i Trzebieży.

Spotkania odbędą się:


     dnia 15 kwietnia 2019 r. (poniedziałek) o godz. 10.00 w siedzibie Miejskiego Domu Kultury w Świnoujściu, w Sali Kameralnej (ul. Wojska Polskiego 1/1, Świnoujście) – projekt planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich dla portu morskiego w Świnoujściu


     dnia 16 kwietnia 2019 r. (wtorek) o godz. 8.30 w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie, sala 118 (Plac Batorego 4, 70-207 Szczecin) – projekt planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich dla portu morskiego w Szczecinie,


     dnia 16 kwietnia 2019 r. (wtorek) o godz. 12.00 w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie, sala 118 (Plac Batorego 4, 70-207 Szczecin) - projekt planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich dla portu morskiego w Dziwnowie,


     dnia 17 kwietnia 2019 r. (środa) o godz. 8.30 w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie, sala 118 (Plac Batorego 4, 70-207 Szczecin) – projekt planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich dla portu morskiego w Policach,


     dnia 17 kwietnia 2019 r. (środa) o godz. 12.00 w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie, sala 118 (Plac Batorego 4, 70-207 Szczecin) – projekt planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich dla portu morskiego w Trzebieży.


W trakcie spotkań Wykonawca Studiów uwarunkowań zaprezentuje wstępne wersje dokumentów. Możliwe będzie szczegółowe zapoznanie się z opracowaniami, a także wyrażenie opinii na ich temat.

Jednocześnie informujemy, że opracowania dostępne są TU

Prosimy o wcześniejsze zapoznanie się z ww. studiami oraz przygotowanie ewentualnych uwag i wniosków, co umożliwi przedyskutowanie ich w trakcie spotkania

Prosimy także o potwierdzenie udziału w spotkaniu, najpóźniej do dnia 10. kwietnia br, na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..


Gdańska firma „Projektowanie i nadzory – Jan Kłosowski” wygrała postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na opracowanie ekspertyzy technicznej i projektu budowlano-wykonawczego remontu stawy „Młyny”, czyli popularnego świnoujskiego „Wiatraka”. Koszt wykonania dokumentacji to ok. 22 tys. złotych. Po jej dostarczeniu będziemy przygotowywać się do przeprowadzenia, jeszcze w tym roku, procedury przetargowej na remont tego ważnego obiektu stałego oznakowania nawigacyjnego.

W dokumentacji projektowej wykonawca będzie musiał określić dokładny zakres i technologię robót remontowych, w tym m.in. sposób oczyszczenia elewacji ze starych powłok malarskich, naprawę uszkodzonych cegieł, hydrofobizację (czyli zabezpieczenie przed wilgocią) całej wieży, oczyszczenie muru wewnątrz stawy, demontaż skrzydeł wiatraka, zakonserwowanie antykorozyjne stalowej osi, oczyszczenie rozety i skrzydeł, ich konserwację i ponowny montaż, konserwację lub wymianę belek wspornikowych podtrzymujących strop, a także naprawę i konserwację drabinek włazowych.

Stawa „Młyny” znajduje się na głowicy falochronu zachodniego, 280 m na zachód od osi toru wodnego Świnoujście – Szczecin. Wraz ze stawą „Galeriową” tworzy tzw. nabieżnik, którego światła są niezwykle istotnym, dla statków nawigujących na torze podejściowym, elementem wyznaczającym środek toru wodnego i muszą być dla statków dobrze widzialne z dużej odległości. Stawa ma konstrukcję murowaną wysokości 10,5 metra, a ustawiona jest na cokole z kamienia ciosanego, o wysokości ok. 1 metra. Całość przykryta jest daszkiem stożkowym. Na wysokości 2/3 wielkości budowli, na osi stalowej, zawieszony jest znak rozpoznawczy w kształcie czteroramiennego wiatraka. Wewnątrz kabiny optycznej zainstalowana jest lampa nawigacyjna. Światło stawy jest białe, o charakterystyce przerywanej, dziesięciosekundowe, w rytmie 2,5 s zaciemnienia + 7,5 sekundy świecenia. Wysokość światła to 11 m n.p.m., a zasięg nominalny to 17,5 mil morskich w nocy i 6 mil morskich w dzień.


 Stawa „Młyny” do remontu  Stawa „Młyny” do remontu  Stawa „Młyny” do remontu  Stawa „Młyny” do remontu

Organizator przetargu – Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie ogłasza sprzedaż zbędnych składników rzeczowych majątku ruchomego w trybie przetargu publicznego. Szczegółowe informacje o przetargu publicznym zawarte są w ogłoszeniu o przetargu publicznym, które zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej http://bip.ums.gov.pl – w zakładce „Zbyt – Zagospodarowanie majątku”, a także na stronie internetowej www.ums.gov.pl – w zakładce „Informator urzędowy -> Zbyt – Zagospodarowanie majątku”. Oferty zakupu należy składać do dnia 11.04.2019 r., do godziny 13:00.



Informujemy Państwa, że w zakładce „Zamówienia publiczne – Aktualne – Powyżej 30 tys. euro” ukazało się zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu przetargowym na wyznaczenie pól poboru piasków morskich do sztucznego zasilania brzegów w rejonie Dziwnowa, Międzywodzia i Międzyzdrojów.


Od jesieni ubiegłego roku trwało w Urzędzie Morskim w Szczecinie wdrażanie elektronicznego systemu zarządzania dokumentami i zadaniami pracowników. Jest to odpowiednio zaprojektowany i zorganizowany system komputerowy, który pozwala nam na wymianę, magazynowanie i archiwizację formularzy elektronicznych. Dodatkowo, system ten umożliwia monitorowanie trwających procesów, kontrolę ich historii oraz szybkie przeszukiwanie zgromadzonych dokumentów, według rozmaitych kryteriów. System pozwala na usprawnienie wymiany informacji pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi Urzędu i jest wygodnym narzędziem wspierającym jego codzienną pracę. Obecnie już tylko niewielka część wpływających do nas dokumentów funkcjonuje w tradycyjnym obiegu papierowym.

Zachęcamy wszystkich Państwa do kontaktowania się z nami przez skrzynkę ePUAP, skonfigurowaną z systemem, dzięki czemu Państwa sprawa szybciej trafi do realizacji.

Nasza skrzynka ePUAP:
/Urzmorszc/SkrytkaESP


- Jestem bardzo zadowolony z tego, że wszystko idzie zgodnie z planem, tak jak sobie zażyczyliśmy i jak przewiduje kontrakt – mówił, na wczorajszej uroczystości położenia stępki pod drugą jednostkę wielozadaniową, Zenon Kozłowski, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie ds. oznakowania nawigacyjnego. Uroczystość odbyła się w czwartek, 7 marca, w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Dwa bliźniacze statki są budowane przez tę stocznię dla Urzędu Morskiego w Szczecinie i Urzędu Morskiego w Gdyni, w ramach realizowanego przez UMS projektu „Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających”. Stępkę pod pierwszą jednostkę, która jest aktualnie w fazie składania i montażu kadłuba, położono 29 października ubiegłego roku. Dwa nowoczesne statki zastąpią ponad 35-letnie stawiacze pław: szczecińską „Planetę” i gdyńskiego „Zodiaka”.

„Nostri Maris - budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających” jest projektem współfinansowanym przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 - 2020. Jednostki będą pełnić funkcję lodołamaczy, służyć do obsługi oznakowania nawigacyjnego, holowania statków, a także prowadzenia prac hydrograficznych (badań czystości dna i głębokości akwenów). Będą mogły również wspomagać inne służby w akcjach ratowniczych i przeciwpożarowych. Wartość kontraktu na budowę jednostek wielozadaniowych to 213 mln 650 tys. złotych, a ich odbiór planowany jest na czerwiec 2020 roku.


 Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających  Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających  Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających  Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających  Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających  Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających

W marcu rozpoczną się prace związane z remontem i renowacją tarasu, elewacji ścian poniżej tarasu oraz głównych schodów od wschodniej strony budynku Czerwonego Ratusza w Szczecinie. Ich wykonawcą została, wyłoniona w ramach procedury zamówień publicznych, firma Architecture+Development Spółka z o. o. ze Słupska, za kwotę 5 163 700,00 złotych.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, który jest terenowym organem polskiej administracji morskiej, ma swoją siedzibę w dziewiętnastowiecznym, zabytkowym gmachu Czerwonego Ratusza od 1963 roku. Budynek jest jednym z najpiękniejszych obiektów neogotyckich Szczecina, był także, ze względu na swoją funkcję, jednym z ważniejszych – to tutaj urzędowali m.in. przedwojenni burmistrzowie miasta.

Jako gospodarz gmachu, w ciągu ostatnich piętnastu lat Urząd Morski w Szczecinie przeznaczył już łącznie prawie 10 milionów złotych na wyremontowanie wszystkich elewacji Czerwonego Ratusza, ciągów komunikacyjnych wewnątrz budynku, a także holu i klatek schodowych. W ramach renowacji najbardziej reprezentacyjnej, głównej klatki schodowej, wymieniono m.in. posadzki i zamontowano nową instalację oświetleniową. Największy, stylizowany na kuty, żyrandol zawieszony w holu, ma cztery ramiona, zwieńczone kloszami imitującymi dawne latarnie miejskie. Jego waga to ponad 100 kg. Najciekawszym i najbardziej przyciągającym uwagę w tym miejscu elementem jest, kotwiony do konstrukcji betonowej, świetlik szklany z przeszklonym zadaszeniem, z elementem stylizowanym na witraż, przedstawiającym różę wiatrów. Wykonano go ze specjalnego szkła o grubości ok. 40 mm.


 Remont tarasu i schodów wschodniej strony Czerwonego Ratusza  Remont tarasu i schodów wschodniej strony Czerwonego Ratusza  Remont tarasu i schodów wschodniej strony Czerwonego Ratusza

Wyróżnienie w kategorii „Wydarzenie Gospodarcze 2018” otrzymał Urząd Morski w Szczecinie podczas uroczystej gali „Perły Biznesu 2018”, która odbyła się w piątkowy wieczór, 22 lutego, w hotelu Novotel Szczecin Centrum. Wyróżnienie otrzymaliśmy za podpisanie umowy na pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra, a odebrał je, w imieniu dyrektora UMS, jego zastępca ds. technicznych, Paweł Szumny.

„Perły Biznesu” to nagroda gospodarcza Pomorza Zachodniego, przyznawana w dwóch kategoriach: „Wydarzenie Gospodarcze” i „Osobowość Biznesu”. Organizatorem konkursu i gali jest redakcja „Świata Biznesu”, a mecenasem gali Polska Fundacja Przedsiębiorczości. Laureatów i wyróżnionych wybiera kapituła, składająca się z naukowców i publicystów ekonomicznych


 Perły Biznesu 2018  Perły Biznesu 2018  Perły Biznesu 2018

Informujemy Państwa, że została uruchomiona strona internetowa inwestycji ”Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”, gdzie znajdą Państwo wszystkie informacje, dotyczące jej realizacji.

Strona jest dostępna pod adresem: https://125.re7.pl/ oraz na naszej stronie, pod banerem z logotypem „12,5 m dla Szczecina”.



W niezwykłej oprawie, związanej z uroczystością 99-lecia utworzenia Biura Hydrograficznego Marynarki Wojenne i zorganizowanej z tej okazji konferencji w Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, odbyło się wczoraj, 19 lutego, podpisanie porozumień o współpracy w 2019 roku pomiędzy szefem BHMW a dyrektorami Urzędów Morskich w Szczecinie, Gdyni i Słupsku, a także pomiędzy dyrektorami Urzędów Morskich a Komendantem Morskiego Oddziału Straży Granicznej. Porozumienia podpisali: szef BHMW, komandor Andrzej Kowalski, komendant MOSG, płk SG Andrzej Prokopski, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, Wiesław Piotrzkowski, oraz dyrektor Urzędu Morskiego w Słupsku, Włodzimierz Kotuniak.

Podpisane dokumenty są kontynuacją wieloletniej współpracy pomiędzy instytucjami, między innymi w zakresie wykonywania pomiarów hydrograficznych, wymiany danych potrzebnych do opracowywania map morskich i publikacji nautycznych, wymiany informacji nawigacyjnych, hydrograficznych, geodezyjnych, mających wpływ na bezpieczeństwo żeglugi i ochronę środowiska morskiego, przekazywania informacji o rejonach prowadzenia badań naukowych, prac czerpalnych, nurkowań, informacji o sytuacjach lodowych, sztormowych i powodziowych, a także o statkach, wobec których wydano decyzję o zatrzymaniu lub na których mogą znajdować się nielegalni pasażerowie.

Więcej o obchodach święta BHMW:

https://bhmw.wp.mil.pl/pl/articles6-aktualnosci/2019-02-19k-swieto-biura-hydrograficznego-marynarki-wojennej/

 Święto BHMW i podpisanie porozumień o współpracy  Święto BHMW i podpisanie porozumień o współpracy  Święto BHMW i podpisanie porozumień o współpracy

Prawie 1500 ton stali zostanie użyte do zbudowania nowych statków wielozadaniowych, które powstają dla Urzędów Morskich w Szczecinie i w Gdyni, w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding, w ramach realizowanego przez UMS projektu „Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających”. Obecnie trwają prace związane ze spawaniem i łączeniem ze sobą poszczególnych sekcji kadłuba pierwszej jednostki, a także kończy się cięcie blach na drugą jednostkę. W kwietniu nastąpi odbiór silników, natomiast wodowanie pierwszego kadłuba jest przewidziane na koniec czerwca lub początek lipca. Kolejnym etapem będzie montowanie nadbudówki oraz prace wykończeniowe i wyposażeniowe. Położenie stępki pod drugą jednostkę jest zaplanowane na początek marca.

Dla przypomnienia:

Projekt „Nostri Maris - budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 - 2020. Jednostki będą pełnić funkcję lodołamaczy, służyć do wystawiania oznakowania nawigacyjnego, holowania statków, prowadzenia prac hydrograficznych i zwalczania rozlewów olejowych. Będą mogły również służyć jako jednostki o funkcjach ratowniczych i przeciwpożarowych, wspomagając w tych zadaniach inne służby. Wartość kontraktu na budowę jednostek wielozadaniowych to 213 mln 650 tys. złotych, a ich odbiór jest planowany na czerwiec 2020 roku.

Więcej o projekcie: http://nostrimaris.pl/


 Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających  Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających  Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających  Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających  Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających  Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających

Informujemy Państwa, że w zakładce „Bezpieczeństwo morskie – Praca na morzu” została zamieszczona podzakładka, zawierająca informacje dla marynarzy w sprawie punktów kontaktowych dla skarg na nieprzestrzeganie przez armatorów lub agencje pośrednictwa wymogów Konwencji MLC 2006 (Konwencja o Pracy na Morzu).