- Szczegóły
- Paweł Gorczakowski
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 3493
Dzisiaj w siedzibie Urzędu została podpisana umowa na zaprojektowanie oraz wykonanie robót pogłębiarskich i budowlanych, związanych z inwestycją pn. „Poprawa infrastruktury dostępowej do portu w Policach”. Wykonawcą tego zadania została, wyłoniona w postępowaniu przetargowym, holenderska firma Van den Herik Kust, za kwotę 21.994.442,00 złotych.
Inwestycja będzie polegać na pogłębieniu toru podejściowego na Kanale Polickim do 10,5 m (z możliwością rozbudowania go w kolejnym etapie do 12,5 m) wraz z poszerzeniem w dnie do 100 m oraz pogłębieniem i poszerzeniem Kanału Kiełpińskiego (do głębokości 3 m i szerokości 25 m) wraz z podejściem (do głębokości 3,2 m i szerokości maksymalnej do 35 m) i zakolem (do głębokości 3,0 m i szerokości 35 m), a także na umocnienieniu skarpy wyspy Kiełpiński Ostrów. W zakres inwestycji wchodzi także zakup dwóch pław świetlnych (Kanał Policki) oraz dwóch pław dziennych (podejście do Kanału Kiełpińskiego). Zgodnie z harmonogramem, inwestycja powinna zostać zrealizowana do końca 2020 roku. Porozumienie o dofinansowaniu projektu, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 – 2020, zostało podpisane w marcu tego roku. Szacunkowy koszt całego projektu to ok. 23,14 mln zł, z czego dofinansowanie UE wyniesie ok. 19,67 mln zł.
- Szczegóły
- Paweł Gorczakowski
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 2747
W dniach 11 - 12 października odbywa się w Szczecinie Kongres Polska Bezpieczna, którego głównym elementem jest konferencja Security Forum Szczecin. Wydarzenie jest objęte patronatem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, a zorganizowane zostało we współpracy z Ministerstwem Obrony Narodowej, Sejmową Komisją Obrony Narodowej i Zachodniopomorskim Urzędem Wojewódzkim. Kongres Polska Bezpieczna ma na celu upowszechnianie wiedzy o aktualnym stanie bezpieczeństwa naszego państwa, także w aspekcie bezpieczeństwa infrastruktury morskiej, oraz promowanie postaw patriotycznych. W wydarzeniu uczestniczą również pracownicy Urzędu Morskiego w Szczecinie.
- Szczegóły
- Paweł Gorczakowski
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 2631
Od wtorku, 2 października, trwa w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie 38. konferencja państw Porozumienia Bałtyckiego (Baltic Memorandum of Understanding), w której uczestniczą przedstawiciele Danii, Estonii, Finlandii, Niemiec, Szwecji i Polski. Spotkanie, podczas którego omawiane i uzgadniane są warunki przewozu towarów niebezpiecznych statkami typu ro-ro na Morzu Bałtyckim, zakończy się 4 października przyjęciem raportu, który posłuży do wprowadzenia ewentualnych zmian w treści porozumienia, stanowiącego o alternatywnych, dla Kodeksu IMDG, warunkach przewozu towarów niebezpiecznych.
Więcej informacji o Porozumieniu Bałtyckim znajdą Państwo tutaj.
![38. sesja Baltic MoU](/images/foto2018/DSC_8335.jpg)
![38. sesja Baltic MoU](/images/foto2018/DSC_8338.jpg)
![38. sesja Baltic MoU](/images/foto2018/DSC_8339.jpg)
- Szczegóły
- Paweł Gorczakowski
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 4394
W piątek, 28 września, w gmachu Czerwonego Ratusza, odbyło się u uroczyste podpisanie umowy pomiędzy Dyrektorem Urzędu Morskiego w Szczecinie a wykonawcą robót budowlanych i pogłębiarskich, w ramach inwestycji ”Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”, konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv. W uroczystości wzięli udział Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Marek Gróbarczyk, oraz Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, Joachim Brudziński.
Pre-umowę na realizację tego projektu Urząd Morski w Szczecinie zawarł z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w czerwcu 2016 roku, rok później został złożony wniosek o dofinansowanie, a w grudniu ubiegłego roku podpisano już z CUPT-em umowę o dofinansowanie projektu. Projekt będzie realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld. Wartość kontraktu, który dziś został podpisany z wykonawcą inwestycji, belgijsko-holenderskim konsorcjum firm Dredging International i Van Oord Dredging and Marine Contractors, to ponad 1 mld 336 mln złotych, a termin wykonania prac to 42 miesiące od momentu podpisania umowy.
Dla przypomnienia, ta długo wyczekiwana przez całą szczecińską branżę gospodarki morskiej inwestycja obejmuje pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych, w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych. Dzięki niej maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do wartości ok. 11,0 m (obecnie jest to 9,15 m), a co za tym idzie, zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków i brak będzie konieczności ich odlichtunku w Świnoujściu przed dalszą drogą do szczecińskiego portu. Dla przykładu, statek, który w tej chwili wchodzi z ładunkiem ok. 20 tys. ton, po pogłębieniu toru będzie mógł wejść z ładunkiem prawie dwukrotnie większym.
![Podpisanie umowy na pogłębienie toru wodnego do 12,5 metra](/images/foto2018/kanal_1.jpg)
![Podpisanie umowy na pogłębienie toru wodnego do 12,5 metra](/images/foto2018/kanal_2.jpg)
![Podpisanie umowy na pogłębienie toru wodnego do 12,5 metra](/images/foto2018/kanal_3.jpg)
![Podpisanie umowy na pogłębienie toru wodnego do 12,5 metra](/images/foto2018/kanal_4.jpg)
![Podpisanie umowy na pogłębienie toru wodnego do 12,5 metra](/images/foto2018/kanal_5.jpg)
![Podpisanie umowy na pogłębienie toru wodnego do 12,5 metra](/images/foto2018/kanal_6.jpg)
![Podpisanie umowy na pogłębienie toru wodnego do 12,5 metra](/images/foto2018/kanal_7a.jpg)
![Podpisanie umowy na pogłębienie toru wodnego do 12,5 metra](/images/foto2018/kanal_8.jpg)
![Podpisanie umowy na pogłębienie toru wodnego do 12,5 metra](/images/foto2018/kanal_9.jpg)
- Szczegóły
- Paweł Gorczakowski
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 2747
W dniach 26-28 września Urząd Morski w Szczecinie był gospodarzem spotkań grup roboczych Planning Forum i Monitoring and Evaluation for Selected National Processes odbywających się cyklicznie w siedzibach poszczególnych partnerów projektu Pan Baltic Scope. W spotkaniach wzięli udział specjaliści z zakresu morskiego planowania przestrzennego z Polski, Szwecji, Finlandii, Łotwy, Estonii, Danii i Niemiec, a także pracownicy organizacji pan-bałtyckich takich jak VASAB, Nordregio i SYKE.
Grupa robocza Planning Forum stanowi platformę współpracy w zakresie ogólnych i szczegółowych zagadnień związanych z planowaniem przestrzennym obszarów morskich, zidentyfikowanych przez ograny planistyczne państw nadbałtyckich i organizacje regionalne.
W ramach grupy roboczej Monitoring and Evaluation for Selected National Processes prowadzona jest ocena procesu planistycznego w Polsce i na Łotwie. Szczegółowo badane są cele planowanie przestrzennego wyznaczone przez oba kraje i trwają prace nad przygotowaniem wskaźników, które w przyszłości będą służyły zbadaniu czy założone cele zostały osiągnięte.
Więcej informacji nt. działań podejmowanych w ramach projektu Pan Baltic Scope znajdą Państwo na stronie www.panbalticscope.eu
![Spotkanie w ramach projektu Pan Baltic Scope](/images/foto2018/photo_4.jpg)
![Spotkanie w ramach projektu Pan Baltic Scope](/images/foto2018/photo_01.jpg)
![Spotkanie w ramach projektu Pan Baltic Scope](/images/foto2018/photo_3.jpg)
- Szczegóły
- Paweł Gorczakowski
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 2627
Odnosząc się do opublikowanego dziś na stronie internetowej Najwyższej Izby Kontroli raportu NIK-u, na temat infrastruktury dostępowej do portów morskich, Urząd Morski w Szczecinie, w odniesieniu do zarzutów dotyczących dostępności portu w Szczecinie, informuje, że kontrolą, której wyniki opublikowano w raporcie, objęty był okres od 2014 do połowy 2017 roku. Nakłady środków finansowych, przeznaczanych na bieżące prace czerpalne na torze wodnym Świnoujście – Szczecin, od 2016 roku były na wystarczającym poziomie, a w tym roku „zaległości” na torze zostały zniwelowane i uzyskano jego pełną drożność. Na prace pogłębiarskie w 2018 roku Urząd Morski w Szczecinie wydał już ponad 17 mln złotych. Istnienie ograniczeń, w postaci wprowadzenia na krótkich odcinkach toru ruchu jednokierunkowego i redukcji prędkości statków, nie wynika z niedostatków w robotach pogłębiarskich, ale ze specyfiki akwenu na tych odcinkach.
Dodatkowo, w grudniu 2017 roku, Prezes Rady Ministrów, Mateusz Morawiecki, podpisał Uchwałę nr 204/2017 Rady Ministrów z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2019 – 2028”. Program będzie finansowany z budżetu państwa, a ogólna kwota środków w całym okresie jego realizacji wyniesie 237 mln 967 tys. złotych. Celem programu jest trwałe utrzymanie bezpiecznego dostępu od strony morza do portów położonych w rejonie ujścia Odry. W przyszłym roku na ten cel przeznaczono ok. 22 mln złotych.
Ponadto, do końca września zostanie podpisana umowa z wykonawcą robót budowlanych i pogłębiarskich, w ramach inwestycji „Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”.
- Szczegóły
- Robert Tomaszewski
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 2875
Dzisiaj w siedzibie Urzędu została podpisana umowa na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych oraz pogłębiarskich, związanych z inwestycją pn. „Poprawa infrastruktury dostępowej do portu w Stepnicy”. Wykonawcą tego zadania zostało, wyłonione w postępowaniu przetargowym, konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. z Gdańska oraz Hegemann GmbH z Niemiec, za kwotę 5.927.370,00 złotych.
Przedsięwzięcie będzie polegać na przebudowie toru podejściowego do Stepnicy (od stawy 24 do głowic falochronów basenu Kolejowego) wraz z obrotnicą, w związku ze zwiększeniem ich głębokości do 4,5 m. Zgodnie z harmonogramem, inwestycja powinna zostać zrealizowana do końca 2019 roku. Porozumienie o dofinansowaniu projektu, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 – 2020, zostało podpisane w marcu tego roku. Szacunkowy koszt całego projektu to ok. 6,3 mln zł, z czego środki UE to ok. 5,3 mln zł.
- Szczegóły
- Paweł Szary
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 3005
W ubiegłym tygodniu została podpisana umowa na budowę stałego falochronu osłonowego Basenu Rybackiego w Stepnicy. Wykonawcą zadania zostało, wyłonione w ramach przeprowadzonej procedury zamówień publicznych, Przedsiębiorstwo Budownictwa Hydrotechnicznego „Odra 3” Sp. z o.o. ze Szczecina, za kwotę 1.948.000,00 zł. Termin wykonania prac budowlanych to koniec listopada br.
Wykonawca zbuduje falochron wyspowy, niemający połączenia z lądem. Prostoliniowa konstrukcja falochronu o długości około 95 m usytuowana będzie, w przybliżeniu, na linii północny zachód – południowy wschód. Funkcją obiektu będzie wyłącznie osłona basenu przed falowaniem i przed wypłycaniem akwenu. Nie przewiduje się wykorzystania budowli do postoju jednostek pływających oraz wstępu ludzi. Stały falochron osłonowy zostanie wykonany jako grodza z dwóch równoległych stalowych ścianek szczelnych, wypełnionych zasypem piaszczystym i zwieńczonych płytą żelbetową z parapetem osłonowym. Na konstrukcji falochronu zostaną zainstalowane dwa rodzaje oświetlenia ostrzegawczego:
- ostrzegawcze światło nawigacyjne, oznakowujące głowicę falochronu,
- punktowe światła oświetlające zewnętrzną, pionową ścianę parapetu falochronu, aby sygnalizować jednostkom pływającym obecność długiego obiektu liniowego w porze nocnej.
- Szczegóły
- Paweł Gorczakowski
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 3139
W dniach 11 – 14 września, w Bordeaux, odbywa się 16. forum użytkowników korzystających ze sprzętów i rozwiązań dla rynku elektroniki morskiej FEMME 2018.
Podczas kilkudniowej konferencji uczestnicy (m.in. przedstawiciele administracji rządowych, ośrodków naukowo-badawczych, firm komercyjnych) mają okazję wymieniać swoje doświadczenia i zapoznawać się z nowymi technologiami i instrumentami pozwalającymi na prowadzenie różnego rodzaju pomiarów oceanograficznych. Służą one m.in. zapewnieniu bezpieczeństwa nawigacji statków, mogą także być narzędziem do bezpiecznego i efektywnego wytwarzania energii typu offshore czy badania i wykorzystywania zasobów dna morskiego.
W konferencji uczestniczy, w imieniu dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie, jego zastępca ds. oznakowania nawigacyjnego, Zenon Kozłowski.
Program konferencji FEMME 2018
- Szczegóły
- Paweł Gorczakowski
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 2983
W poniedziałek, 10 września, w gdyńskim porcie odbyły się pokazowe ćwiczenia ratowniczo-gaśnicze i rozlewowe LNG. Ich organizatorami byli: Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, Urząd Morski w Gdyni oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Celem ćwiczeń było, przede wszystkim, sprawdzenie bezpieczeństwa rozwiązań technicznych dla bunkrowania statków LNG. Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie reprezentował, jako obserwator ćwiczeń, jego zastępca ds. inspekcji morskiej, Przemysław Lenard.
Więcej informacji o ćwiczeniach znajdą Państwo tutaj.
- Szczegóły
- Paweł Gorczakowski
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 2902
Przedstawiciele najważniejszych firm oraz organizacji z branży morskiej i transportowej spotkają się w dniach 6 -7 września w Szczecinie, podczas tegorocznej edycji Baltic Ports Conference. Wydarzenie, organizowane przez Baltic Ports Organization oraz Port Szczecin-Świnoujście, od lat stanowi platformę wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy członkami sektora morskiego z regionu Morza Bałtyckiego, a także całej Europy.
Spotkanie skupi się na najważniejszych zagadnieniach istotnych dla rozwoju sektora morskiego na Bałtyku i w Europie, poczynając od analizy sytuacji na rynku i jej wpływu na transport morski, poprzez analizę instrumentów finansowych, wspierających rozwój infrastruktury portowej, a kończąc na funkcji portów jako hubów energetycznych.
W konferencji uczestniczy dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, Wojciech Zdanowicz, wraz ze swoim zastępcą ds. inspekcji morskiej, Przemysławem Lenardem.
Więcej informacji na stronie wydarzenia: www.balticportsconference.com
- Szczegóły
- Paweł Gorczakowski
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 2835
Informujemy Państwa, że w postępowaniu przetargowym na budowę stałego falochronu osłonowego Basenu Rybackiego w Stepnicy wpłynęły cztery oferty. Informację z otwarcia ofert znajdą Państwo tutaj.
- Szczegóły
- Paweł Gorczakowski
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 2996
Informujemy Państwa, że w drugim postępowaniu przetargowym na zaprojektowanie oraz wykonanie robót budowlanych – pogłębiarskich w ramach inwestycji pn. „Poprawa infrastruktury dostępowej do portu w Policach” wpłynęły 2 oferty. Informację z otwarcia ofert znajdą Państwo tutaj.
![](/images/foto2018/logo/logo_pasek.jpg)
- Szczegóły
- Paweł Gorczakowski
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 2909
W poniedziałek, 27 sierpnia, zostało podpisane porozumienie o dofinansowaniu projektu „Zakup jednostek pływających służących poprawie bezpieczeństwa na obszarze właściwości terytorialnej Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie”, zgłoszonego przez nas do realizacji, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 – 2020. Porozumienie podpisali: Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, i Olgierd Geblewicz, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego.
Projekt obejmuje zakup pięciu jednostek pływających:
- dwóch łodzi pneumatycznych RIB (Rigid Inflatable Boat), służących do kontroli oznakowania nawigacyjnego, inspekcji i kontroli akwenów oraz współdziałania z innymi służbami w akcjach ratowniczych,
- hydrograficznej łodzi RIB wraz z wyposażeniem do prowadzenia pomiarów batymetrycznych i monitorowania głębokości na torach wodnych,
- stawiacza pław, przeznaczonego do obsługi pływającego oznakowania nawigacyjnego,
- szalandy z refulatorem do eliminowania wypłyceń i utrzymywania na torach wodnych wymaganych parametrów.
Zadaniem nowych jednostek będzie zapewnienie bezpieczeństwa na akwenach administrowanych przez UMS. Całkowity koszt projektu to ok. 18,8 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie ok. 16 mln złotych. Projekt zostanie zrealizowany w trybie „Zaprojektuj i zbuduj” do końca 2019 roku.
- Szczegóły
- Paweł Gorczakowski
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 3289
Dziś w siedzibie Urzędu została podpisana umowa na pełnienie funkcji inżyniera kontraktu dla projektu „Wdrożenie innowacyjnych e-usług o wysokim poziomie dojrzałości w zakresie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m”. Funkcję tę będzie pełnić, wyłoniona w postępowaniu przetargowym, firma IdeaConcept Jacek Hawrylczak z Zielonej Góry, za kwotę 237 390,00 zł brutto.
Głównym zadaniem projektu jest budowa i wdrożenie systemu teleinformatycznego „REJA24”, który umożliwi usprawnienie procesów związanych z rejestracją jednostek pływających oraz aktualizacją ich danych, zmniejszając obciążenia właścicieli rejestrowanych jednostek. Poza cyfryzacją procesów rejestracji jachtów i jednostek pływających, nowy system istotnie poprawi nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi i procedury ratowania życia ludzkiego w razie zagrożenia.
Urząd Morski w Szczecinie zawarł z Centrum Projektów Polska Cyfrowa porozumienie o dofinansowaniu tego projektu, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, w maju tego roku. Będzie on realizowany do końca 2019 roku.
![Podpisanie umowy z inżynierem kontraktu](/images/foto2018/foto_22082018_1.jpg)
![Podpisanie umowy z inżynierem kontraktu](/images/foto2018/foto_22082018_2.jpg)
![Podpisanie umowy z inżynierem kontraktu](/images/foto2018/foto_22082018_3.jpg)
Strona 21 z 31