Informujemy Państwa, że w zakładce „Bezpieczeństwo morskie – Praca na morzu” została zamieszczona podzakładka, zawierająca informacje dla marynarzy w sprawie punktów kontaktowych dla skarg na nieprzestrzeganie przez armatorów lub agencje pośrednictwa wymogów Konwencji MLC 2006 (Konwencja o Pracy na Morzu).



Dziś w siedzibie Urzędu została podpisana umowa z generalnym wykonawcą projektu „Wdrożenie innowacyjnych e-usług o wysokim poziomie dojrzałości w zakresie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m”. Została nim, wyłoniona w postępowaniu przetargowym, firma Sygnity S.A. z Warszawy, za kwotę 1 352 975,40 zł brutto.

Głównym celem projektu jest budowa i wdrożenie systemu teleinformatycznego „REJA24”, o zasięgu ogólnopolskim, który umożliwi usprawnienie procesów związanych z realizacją obowiązku rejestracji oraz aktualizacji danych jednostek pływających, zmniejszając obciążenia ich właścicieli poprzez umożliwienie realizacji obowiązków rejestrowych w drodze komunikacji elektronicznej. Poza cyfryzacją procesów rejestracji, nowy system istotnie poprawi nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi i procedury ratowania życia ludzkiego w razie zagrożenia, umożliwiając stały dostęp do danych służbom ratunkowym i administracji publicznej.

W kwietniu 2018 roku Sejm RP uchwalił Ustawę o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. poz. 1137). Zgodnie z art. 26 tej ustawy, wykonanie zadania, polegającego na budowie i wdrożeniu systemu teleinformatycznego na potrzeby rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, powierzono Dyrektorowi Urzędu Morskiego w Szczecinie. W maju ubiegłego roku Urząd Morski w Szczecinie zawarł z Centrum Projektów Polska Cyfrowa porozumienie o dofinansowaniu tego projektu, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, na lata 2014-2020. Będzie on realizowany do końca 2019 roku, a jego całkowita wartość wynosi ok. 3,5 mln złotych.

 Podpisanie umowy z wykonawcą systemu „REJA24”  Podpisanie umowy z wykonawcą systemu „REJA24”  Podpisanie umowy z wykonawcą systemu „REJA24”

Od września ubiegłego roku, w obszarze inwestycji obejmującej modernizację toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra, trwają czynności inżyniera kontraktu, związane z prowadzeniem monitoringu przyrodniczego.

Prowadzone są m.in. kontrole ornitologiczne w transekcie badawczym wzdłuż toru i w transekcie obejmującym obszar planowanych, sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim. Podczas kontroli prowadzonej od strony wody w listopadzie odnotowano dużą koncentrację kaczek krzyżówek (ok. 950 osobników), stado ponad 9000 kaczek nurkujących (grążyc), w tym ponad 2000 czernic i ok. 7000 ogorzałek, a także ok. 100 perkozów dwuczubych. Liczenia ptaków prowadzono także z lądu – w grudniu, podczas dwóch dni kontroli z wytypowanych wcześniej punktów, odnotowano w sumie ponad 23,5 tysiąca osobników ptaków wodno-błotnych. W ramach kontroli teriologicznej, na odcinku Szczecin – Inoujście, znaleziono natomiast dwa czynne żeremia bobrowe oraz nory wydry.


 Monitoring przyrodniczy na torze wodnym Świnoujście – Szczecin  Monitoring przyrodniczy na torze wodnym Świnoujście – Szczecin  Monitoring przyrodniczy na torze wodnym Świnoujście – Szczecin  Monitoring przyrodniczy na torze wodnym Świnoujście – Szczecin  Monitoring przyrodniczy na torze wodnym Świnoujście – Szczecin  Monitoring przyrodniczy na torze wodnym Świnoujście – Szczecin

Urząd Morski w Szczecinie będzie w tym roku uczestnikiem międzynarodowego programu wymiany European Coast Guard Functions Training Exchange Programme. Program jest jednym z elementów dużego, europejskiego projektu ECGFA NET III, koordynowanego przez Straż Graniczną Finlandii (Finnish Border Guard), a jego organizatorem jest Agencja Bezpieczeństwa i Ratownictwa Morskiego z Hiszpanii (Spanish Maritime Safety and Rescue Agency). Skierowany jest do służb wykonujących, szeroko pojęte, zadania narodowych straży przybrzeżnych, zarówno na poziomie operacyjnym, jak i eksperckim. Jego cele to m.in. wymiana wiedzy, doświadczeń i umiejętności, wzajemne wsparcie, dzielenie się zasobami i narzędziami, poszerzanie wiedzy i rozumienia wyzwań stojących przed państwami UE, w zakresie wykonywania zadań straży przybrzeżnych.

Informujemy Państwa o wydaniu przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie Obwieszczenia z dnia 28 stycznia 2019 r. o wydaniu postanowienia (znak: WONS-OŚ.4211.17.2014.KK.53) prostującego oczywistą omyłkę w decyzji Nr 6/2017 z dnia 14.06.2017 r. znak: WONS-OŚ.4211.17.2014.AT.35 o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”. Z treścią Zawiadomienia mogą się Państwo zapoznać tutaj lub korzystając z zakładki „Zawiadomienia”.



Jak podało Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Komisja Europejska pozytywnie oceniła, realizowany przez Urząd Morski w Szczecinie, projekt „Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”.

Więcej informacji znajdą Państwo tutaj: https://www.miir.gov.pl/strony/aktualnosci/dobra-passa-dla-szczecinskich-inwestycji/



Dzisiaj w siedzibie Urzędu została podpisana umowa na zaprojektowanie i zbudowanie jednostek pływających, służących poprawie bezpieczeństwa na obszarze właściwości terytorialnej Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie. W sierpniu ubiegłego roku podpisano porozumienie o dofinansowaniu projektu pod taką nazwą, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 – 2020. Wykonawcą zadania została, wyłoniona w postępowaniu przetargowym, firma Techno Marine Sp. z o. o. z Malborka, za łączną kwotę ok. 18 mln złotych.

Projekt obejmuje zakup pięciu jednostek pływających, których zadaniem będzie zapewnienie bezpieczeństwa na akwenach administrowanych przez UMS:

  • dwóch łodzi pneumatycznych RIB (Rigid Inflatable Boat), służących do kontroli oznakowania nawigacyjnego, inspekcji i kontroli akwenów oraz współdziałania z innymi służbami w akcjach ratowniczych,
  • hydrograficznej łodzi RIB wraz z wyposażeniem do prowadzenia pomiarów batymetrycznych i monitorowania głębokości na torach wodnych,
  • stawiacza pław, przeznaczonego do obsługi pływającego oznakowania nawigacyjnego,
  • szalandy z refulatorem do eliminowania wypłyceń i utrzymywania na torach wodnych wymaganych parametrów.

Projekt zostanie zrealizowany w trybie „Zaprojektuj i zbuduj” do końca 2019 roku.


 Podpisanie umowy na zaprojektowanie i zbudowanie jednostek pływających  Podpisanie umowy na zaprojektowanie i zbudowanie jednostek pływających  Podpisanie umowy na zaprojektowanie i zbudowanie jednostek pływających

Zapraszamy do wzięcia udziału w dyskusji publicznej nad rozwiązaniami przyjętymi w projekcie planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich dla Zalewu Szczecińskiego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko, która odbędzie się dnia 15. stycznia 2019 r. w godz. 9.45 – 14.30 oraz w dyskusji publicznej nad rozwiązaniami przyjętymi w projekcie planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich dla Zalewu Kamieńskiego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko, która odbędzie się dnia 16. stycznia 2019 r. w godz. 9.45 – 14.30.

Oba spotkania zostaną przeprowadzone się w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie, pl. Stefana Batorego 4 (sala 118).

Potwierdzenie uczestnictwa można zgłaszać do dnia 9 stycznia 2019 r. na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


Załączniki:



Uprzejmie informujemy, iż na okres od 27. grudnia 2018 r. do 13. lutego 2019 r. został wyłożony do publicznego wglądu projekt planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich dla Zalewu Szczecińskiego i dla Zalewu Kamieńskiego. Oba dokumenty są dostępne wraz z prognozami oddziaływania na środowisko w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie, pl. Stefana Batorego 4, 70-207 Szczecin, pok. nr 106, od poniedziałku do piątku, w godzinach 8.00 - 14.00, po uprzednim uzgodnieniu telefonicznym (nr tel.: 91 4403 268 lub 91 4403 346) oraz na stronie internetowej tutejszego urzędu.


 Zalew Szczecinski_obwieszczenie Zalew Kamieński_obwieszczenie

W niedzielę, 16 grudnia, na Cmentarzu Centralnym w Szczecinie upamiętniono ofiary Grudnia '70. Kwiaty złożono na grobach Edmunda Bałuki i Mariana Jurczyka, a także przy Krzyżu Grudnia '70. W poniedziałek natomiast uroczystości miały miejsce przed bramą główną Stoczni Szczecińskiej. W wydarzeniach Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie reprezentował Paweł Szumny, z-ca dyrektora ds. technicznych.


 Obchody Grudnia’70  Obchody Grudnia’70  Obchody Grudnia’70

Uprzejmie informujemy, iż w terminie od 27. grudnia 2018 r. do 13. lutego 2019 r. zostanie wyłożony do publicznego wglądu projekt planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich dla Zalewu Szczecińskiego i dla Zalewu Kamieńskiego. Oba dokumenty będą dostępne wraz z prognozami oddziaływania na środowisko w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie, pl. Stefana Batorego 4, 70-207 Szczecin, pok. nr 106, od poniedziałku do piątku, w godzinach 8.00 - 14.00, po uprzednim uzgodnieniu telefonicznym (nr tel.: 91 4403 268 lub 91 4403 346) oraz na stronie internetowej tutejszego urzędu.

Dyskusja publiczna nad rozwiązaniami przyjętymi w projekcie planu dla Zalewu Szczecińskiego wraz z prognozą ooś odbędzie się dnia 15. stycznia 2019 r., natomiast dla Zalewu Kamieńskiego dyskusja publiczna odbędzie się dnia 16. stycznia 2019 r. Oba spotkania zostaną zorganizowane w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie. O szczegółach będziemy informować na bieżąco na stronie internetowej.



 Zalew Szczecinski_obwieszczenie Zalew Kamieński_obwieszczenie

W poniedziałek, 10 grudnia, w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie odbyła się konferencja informacyjna na temat inwestycji ”Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”, na której przedstawiony został stan zaawansowania prac w projekcie. Wykonawcą inwestycji, realizowanej w trybie „Zaprojektuj i zbuduj”, jest konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv.

W październiku Urząd otrzymał, za pośrednictwem CUPT-u, pozytywną ocenę projektu, zawartą w raporcie niezależnych ekspertów IQR (Independent Quality Review), przesłanym do Komisji Europejskiej. Inżynier kontraktu rozpoczął już przyrodniczy monitoring przedinwestycyjny, toczą się także prace związane z kontraktem na wykonanie - odbywają się spotkania, m.in. w sprawie koordynacji wodnego placu budowy. Wykonawca przedstawia Dyrektorowi Urzędu, do zatwierdzenia, umowy z proponowanymi podwykonawcami; trwa ich weryfikacja. Złożono już wstępny harmonogram prac projektowych, którego elementem jest wykaz wszystkich czynności i dokumentów niezbędnych do uzyskania pozwolenia na budowę, a podwykonawcą inwestycji, opracowującym dokumentację projektową, zostało konsorcjum firm Projmors Biuro Projektów Budownictwa Morskiego Sp. z o.o., Tractebel Engineering S.A., International Marine and Dredging Consultants. Projektant złożył już wnioski o wypisy i wyrysy z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz ewidencji gruntów. Przygotowywany jest również projekt robót geologicznych.

Dla przypomnienia, ta długo wyczekiwana przez całą szczecińską branżę gospodarki morskiej inwestycja obejmuje pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych, w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych. Dzięki niej maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do wartości ok. 11,0 m (obecnie jest to 9,15 m), a co za tym idzie, zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków i brak będzie konieczności ich odlichtunku w Świnoujściu przed dalszą drogą do szczecińskiego portu. Dla przykładu, statek, który w tej chwili wchodzi z ładunkiem ok. 20 tys. ton, po pogłębieniu toru będzie mógł wejść z ładunkiem prawie dwukrotnie większym.

Projekt jest realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld złotych.


 Konferencja na temat pogłębienia toru wodnego do 12,5 m  Konferencja na temat pogłębienia toru wodnego do 12,5 m  Konferencja na temat pogłębienia toru wodnego do 12,5 m

Od 3 do 7 grudnia trwa w Londynie 100. sesja Komitetu Bezpieczeństwa Morskiego IMO (Międzynarodowej Organizacji Morskiej). Jej główne tematy to:

  • opracowanie zakresu uregulowań dla autonomicznych nawodnych jednostek pływających (MASS),
  • decyzje w sprawie zakresu stosowania nowych wymagań dla pokładowych urządzeń podnośnych i wciągarek, nad którymi pracuje IMO,
  • środki bezpieczeństwa dla statków niekonwencyjnych, uprawiających żeglugę na wodach polarnych,
  •  zatwierdzenie projektu zaktualizowanych wytycznych i okólnika MSC dotyczącego przeciwdziałaniu zmęczeniu załóg statków,
  •  zagadnienia związane ze standardami konstrukcyjnymi opartymi na celu (GBS - Goal Based Standard),
  • inne zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa i ochrony żeglugi.

W sesji uczestniczą: dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, Wojciech Zdanowicz, oraz jego zastępca ds. inspekcji morskiej, Przemysław Lenard.

Więcej na temat sesji:

http://www.imo.org/en/MediaCentre/IMOMediaAccreditation/Pages/MSC100preview.aspx

https://www.flickr.com/photos/imo-un/sets/72157676316657538/with/31223302007/



 Jubileuszowa sesja komitetu MSC IMO  Jubileuszowa sesja komitetu MSC IMO  Jubileuszowa sesja komitetu MSC IMO

W ubiegłym tygodniu odbył się odbiór techniczny prac polegających na wykonaniu nowego systemu odbojowego na nabrzeżu Północno – Zachodnim i Postojowym, przy moście drogowym, w morskim porcie w Wolinie.

W ramach realizacji prac zdemontowano stary, wyeksploatowany system odbojowy, złożony z opon samochodowych zamocowanych do poprzecznych belek stalowych i zamontowano nowy system, składający się z belek z elastomeru poliuretanowego, o wymiarach 200 x 200 x 1330 mm. Belki zamocowano do nabrzeża skośnie, w rozstawie ok. 1,10 m. W ramach prac wykonano również reprofilację miejscowych ubytków w betonowym oczepie nabrzeża i pomalowano powierzchnie oczepu specjalną farbą akrylowo – silikonową.

Wykonawcą prac, wyłonionym w ramach procedury przetargowej, była firma Przedsiębiorstwo Budownictwa Hydrotechnicznego „Odra 3” Sp. z o. o. ze Szczecina.

Koszt robót to ok. 289 tys. złotych.


 Nowy system odbojowy w Wolinie  Nowy system odbojowy w Wolinie  Nowy system odbojowy w Wolinie

Od 28 do 30 listopada, w Gdańsku trwa Forum Państw Morza Bałtyckiego, zorganizowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku. Trzydniową konferencję pt. „Dziedzictwo kulturowe w promocji i rozwoju Regionu Morza Bałtyckiego” otworzył w środę sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Jarosław Sellin. W spotkaniu uczestniczą specjaliści z całej Europy, a Urząd Morski w Szczecinie reprezentuje Zenon Kozłowski, zastępca dyrektora ds. oznakowania nawigacyjnego.