Informujemy Państwa, że została uruchomiona strona internetowa inwestycji ”Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”, gdzie znajdą Państwo wszystkie informacje, dotyczące jej realizacji.

Strona jest dostępna pod adresem: https://125.re7.pl/ oraz na naszej stronie, pod banerem z logotypem „12,5 m dla Szczecina”.



W niezwykłej oprawie, związanej z uroczystością 99-lecia utworzenia Biura Hydrograficznego Marynarki Wojenne i zorganizowanej z tej okazji konferencji w Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, odbyło się wczoraj, 19 lutego, podpisanie porozumień o współpracy w 2019 roku pomiędzy szefem BHMW a dyrektorami Urzędów Morskich w Szczecinie, Gdyni i Słupsku, a także pomiędzy dyrektorami Urzędów Morskich a Komendantem Morskiego Oddziału Straży Granicznej. Porozumienia podpisali: szef BHMW, komandor Andrzej Kowalski, komendant MOSG, płk SG Andrzej Prokopski, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, Wiesław Piotrzkowski, oraz dyrektor Urzędu Morskiego w Słupsku, Włodzimierz Kotuniak.

Podpisane dokumenty są kontynuacją wieloletniej współpracy pomiędzy instytucjami, między innymi w zakresie wykonywania pomiarów hydrograficznych, wymiany danych potrzebnych do opracowywania map morskich i publikacji nautycznych, wymiany informacji nawigacyjnych, hydrograficznych, geodezyjnych, mających wpływ na bezpieczeństwo żeglugi i ochronę środowiska morskiego, przekazywania informacji o rejonach prowadzenia badań naukowych, prac czerpalnych, nurkowań, informacji o sytuacjach lodowych, sztormowych i powodziowych, a także o statkach, wobec których wydano decyzję o zatrzymaniu lub na których mogą znajdować się nielegalni pasażerowie.

Więcej o obchodach święta BHMW:

https://bhmw.wp.mil.pl/pl/articles6-aktualnosci/2019-02-19k-swieto-biura-hydrograficznego-marynarki-wojennej/

 Święto BHMW i podpisanie porozumień o współpracy  Święto BHMW i podpisanie porozumień o współpracy  Święto BHMW i podpisanie porozumień o współpracy

Prawie 1500 ton stali zostanie użyte do zbudowania nowych statków wielozadaniowych, które powstają dla Urzędów Morskich w Szczecinie i w Gdyni, w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding, w ramach realizowanego przez UMS projektu „Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających”. Obecnie trwają prace związane ze spawaniem i łączeniem ze sobą poszczególnych sekcji kadłuba pierwszej jednostki, a także kończy się cięcie blach na drugą jednostkę. W kwietniu nastąpi odbiór silników, natomiast wodowanie pierwszego kadłuba jest przewidziane na koniec czerwca lub początek lipca. Kolejnym etapem będzie montowanie nadbudówki oraz prace wykończeniowe i wyposażeniowe. Położenie stępki pod drugą jednostkę jest zaplanowane na początek marca.

Dla przypomnienia:

Projekt „Nostri Maris - budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 - 2020. Jednostki będą pełnić funkcję lodołamaczy, służyć do wystawiania oznakowania nawigacyjnego, holowania statków, prowadzenia prac hydrograficznych i zwalczania rozlewów olejowych. Będą mogły również służyć jako jednostki o funkcjach ratowniczych i przeciwpożarowych, wspomagając w tych zadaniach inne służby. Wartość kontraktu na budowę jednostek wielozadaniowych to 213 mln 650 tys. złotych, a ich odbiór jest planowany na czerwiec 2020 roku.

Więcej o projekcie: http://nostrimaris.pl/


 Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających  Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających  Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających  Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających  Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających  Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających

Informujemy Państwa, że w zakładce „Bezpieczeństwo morskie – Praca na morzu” została zamieszczona podzakładka, zawierająca informacje dla marynarzy w sprawie punktów kontaktowych dla skarg na nieprzestrzeganie przez armatorów lub agencje pośrednictwa wymogów Konwencji MLC 2006 (Konwencja o Pracy na Morzu).



Dziś w siedzibie Urzędu została podpisana umowa z generalnym wykonawcą projektu „Wdrożenie innowacyjnych e-usług o wysokim poziomie dojrzałości w zakresie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m”. Została nim, wyłoniona w postępowaniu przetargowym, firma Sygnity S.A. z Warszawy, za kwotę 1 352 975,40 zł brutto.

Głównym celem projektu jest budowa i wdrożenie systemu teleinformatycznego „REJA24”, o zasięgu ogólnopolskim, który umożliwi usprawnienie procesów związanych z realizacją obowiązku rejestracji oraz aktualizacji danych jednostek pływających, zmniejszając obciążenia ich właścicieli poprzez umożliwienie realizacji obowiązków rejestrowych w drodze komunikacji elektronicznej. Poza cyfryzacją procesów rejestracji, nowy system istotnie poprawi nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi i procedury ratowania życia ludzkiego w razie zagrożenia, umożliwiając stały dostęp do danych służbom ratunkowym i administracji publicznej.

W kwietniu 2018 roku Sejm RP uchwalił Ustawę o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. poz. 1137). Zgodnie z art. 26 tej ustawy, wykonanie zadania, polegającego na budowie i wdrożeniu systemu teleinformatycznego na potrzeby rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, powierzono Dyrektorowi Urzędu Morskiego w Szczecinie. W maju ubiegłego roku Urząd Morski w Szczecinie zawarł z Centrum Projektów Polska Cyfrowa porozumienie o dofinansowaniu tego projektu, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, na lata 2014-2020. Będzie on realizowany do końca 2019 roku, a jego całkowita wartość wynosi ok. 3,5 mln złotych.

 Podpisanie umowy z wykonawcą systemu „REJA24”  Podpisanie umowy z wykonawcą systemu „REJA24”  Podpisanie umowy z wykonawcą systemu „REJA24”

Od września ubiegłego roku, w obszarze inwestycji obejmującej modernizację toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra, trwają czynności inżyniera kontraktu, związane z prowadzeniem monitoringu przyrodniczego.

Prowadzone są m.in. kontrole ornitologiczne w transekcie badawczym wzdłuż toru i w transekcie obejmującym obszar planowanych, sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim. Podczas kontroli prowadzonej od strony wody w listopadzie odnotowano dużą koncentrację kaczek krzyżówek (ok. 950 osobników), stado ponad 9000 kaczek nurkujących (grążyc), w tym ponad 2000 czernic i ok. 7000 ogorzałek, a także ok. 100 perkozów dwuczubych. Liczenia ptaków prowadzono także z lądu – w grudniu, podczas dwóch dni kontroli z wytypowanych wcześniej punktów, odnotowano w sumie ponad 23,5 tysiąca osobników ptaków wodno-błotnych. W ramach kontroli teriologicznej, na odcinku Szczecin – Inoujście, znaleziono natomiast dwa czynne żeremia bobrowe oraz nory wydry.


 Monitoring przyrodniczy na torze wodnym Świnoujście – Szczecin  Monitoring przyrodniczy na torze wodnym Świnoujście – Szczecin  Monitoring przyrodniczy na torze wodnym Świnoujście – Szczecin  Monitoring przyrodniczy na torze wodnym Świnoujście – Szczecin  Monitoring przyrodniczy na torze wodnym Świnoujście – Szczecin  Monitoring przyrodniczy na torze wodnym Świnoujście – Szczecin

Urząd Morski w Szczecinie będzie w tym roku uczestnikiem międzynarodowego programu wymiany European Coast Guard Functions Training Exchange Programme. Program jest jednym z elementów dużego, europejskiego projektu ECGFA NET III, koordynowanego przez Straż Graniczną Finlandii (Finnish Border Guard), a jego organizatorem jest Agencja Bezpieczeństwa i Ratownictwa Morskiego z Hiszpanii (Spanish Maritime Safety and Rescue Agency). Skierowany jest do służb wykonujących, szeroko pojęte, zadania narodowych straży przybrzeżnych, zarówno na poziomie operacyjnym, jak i eksperckim. Jego cele to m.in. wymiana wiedzy, doświadczeń i umiejętności, wzajemne wsparcie, dzielenie się zasobami i narzędziami, poszerzanie wiedzy i rozumienia wyzwań stojących przed państwami UE, w zakresie wykonywania zadań straży przybrzeżnych.

Informujemy Państwa o wydaniu przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie Obwieszczenia z dnia 28 stycznia 2019 r. o wydaniu postanowienia (znak: WONS-OŚ.4211.17.2014.KK.53) prostującego oczywistą omyłkę w decyzji Nr 6/2017 z dnia 14.06.2017 r. znak: WONS-OŚ.4211.17.2014.AT.35 o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”. Z treścią Zawiadomienia mogą się Państwo zapoznać tutaj lub korzystając z zakładki „Zawiadomienia”.



Jak podało Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Komisja Europejska pozytywnie oceniła, realizowany przez Urząd Morski w Szczecinie, projekt „Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”.

Więcej informacji znajdą Państwo tutaj: https://www.miir.gov.pl/strony/aktualnosci/dobra-passa-dla-szczecinskich-inwestycji/



Dzisiaj w siedzibie Urzędu została podpisana umowa na zaprojektowanie i zbudowanie jednostek pływających, służących poprawie bezpieczeństwa na obszarze właściwości terytorialnej Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie. W sierpniu ubiegłego roku podpisano porozumienie o dofinansowaniu projektu pod taką nazwą, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 – 2020. Wykonawcą zadania została, wyłoniona w postępowaniu przetargowym, firma Techno Marine Sp. z o. o. z Malborka, za łączną kwotę ok. 18 mln złotych.

Projekt obejmuje zakup pięciu jednostek pływających, których zadaniem będzie zapewnienie bezpieczeństwa na akwenach administrowanych przez UMS:

  • dwóch łodzi pneumatycznych RIB (Rigid Inflatable Boat), służących do kontroli oznakowania nawigacyjnego, inspekcji i kontroli akwenów oraz współdziałania z innymi służbami w akcjach ratowniczych,
  • hydrograficznej łodzi RIB wraz z wyposażeniem do prowadzenia pomiarów batymetrycznych i monitorowania głębokości na torach wodnych,
  • stawiacza pław, przeznaczonego do obsługi pływającego oznakowania nawigacyjnego,
  • szalandy z refulatorem do eliminowania wypłyceń i utrzymywania na torach wodnych wymaganych parametrów.

Projekt zostanie zrealizowany w trybie „Zaprojektuj i zbuduj” do końca 2019 roku.


 Podpisanie umowy na zaprojektowanie i zbudowanie jednostek pływających  Podpisanie umowy na zaprojektowanie i zbudowanie jednostek pływających  Podpisanie umowy na zaprojektowanie i zbudowanie jednostek pływających

Zapraszamy do wzięcia udziału w dyskusji publicznej nad rozwiązaniami przyjętymi w projekcie planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich dla Zalewu Szczecińskiego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko, która odbędzie się dnia 15. stycznia 2019 r. w godz. 9.45 – 14.30 oraz w dyskusji publicznej nad rozwiązaniami przyjętymi w projekcie planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich dla Zalewu Kamieńskiego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko, która odbędzie się dnia 16. stycznia 2019 r. w godz. 9.45 – 14.30.

Oba spotkania zostaną przeprowadzone się w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie, pl. Stefana Batorego 4 (sala 118).

Potwierdzenie uczestnictwa można zgłaszać do dnia 9 stycznia 2019 r. na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


Załączniki:



Uprzejmie informujemy, iż na okres od 27. grudnia 2018 r. do 13. lutego 2019 r. został wyłożony do publicznego wglądu projekt planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich dla Zalewu Szczecińskiego i dla Zalewu Kamieńskiego. Oba dokumenty są dostępne wraz z prognozami oddziaływania na środowisko w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie, pl. Stefana Batorego 4, 70-207 Szczecin, pok. nr 106, od poniedziałku do piątku, w godzinach 8.00 - 14.00, po uprzednim uzgodnieniu telefonicznym (nr tel.: 91 4403 268 lub 91 4403 346) oraz na stronie internetowej tutejszego urzędu.


 Zalew Szczecinski_obwieszczenie Zalew Kamieński_obwieszczenie

W niedzielę, 16 grudnia, na Cmentarzu Centralnym w Szczecinie upamiętniono ofiary Grudnia '70. Kwiaty złożono na grobach Edmunda Bałuki i Mariana Jurczyka, a także przy Krzyżu Grudnia '70. W poniedziałek natomiast uroczystości miały miejsce przed bramą główną Stoczni Szczecińskiej. W wydarzeniach Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie reprezentował Paweł Szumny, z-ca dyrektora ds. technicznych.


 Obchody Grudnia’70  Obchody Grudnia’70  Obchody Grudnia’70

Uprzejmie informujemy, iż w terminie od 27. grudnia 2018 r. do 13. lutego 2019 r. zostanie wyłożony do publicznego wglądu projekt planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich dla Zalewu Szczecińskiego i dla Zalewu Kamieńskiego. Oba dokumenty będą dostępne wraz z prognozami oddziaływania na środowisko w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie, pl. Stefana Batorego 4, 70-207 Szczecin, pok. nr 106, od poniedziałku do piątku, w godzinach 8.00 - 14.00, po uprzednim uzgodnieniu telefonicznym (nr tel.: 91 4403 268 lub 91 4403 346) oraz na stronie internetowej tutejszego urzędu.

Dyskusja publiczna nad rozwiązaniami przyjętymi w projekcie planu dla Zalewu Szczecińskiego wraz z prognozą ooś odbędzie się dnia 15. stycznia 2019 r., natomiast dla Zalewu Kamieńskiego dyskusja publiczna odbędzie się dnia 16. stycznia 2019 r. Oba spotkania zostaną zorganizowane w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie. O szczegółach będziemy informować na bieżąco na stronie internetowej.



 Zalew Szczecinski_obwieszczenie Zalew Kamieński_obwieszczenie

W poniedziałek, 10 grudnia, w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie odbyła się konferencja informacyjna na temat inwestycji ”Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”, na której przedstawiony został stan zaawansowania prac w projekcie. Wykonawcą inwestycji, realizowanej w trybie „Zaprojektuj i zbuduj”, jest konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv.

W październiku Urząd otrzymał, za pośrednictwem CUPT-u, pozytywną ocenę projektu, zawartą w raporcie niezależnych ekspertów IQR (Independent Quality Review), przesłanym do Komisji Europejskiej. Inżynier kontraktu rozpoczął już przyrodniczy monitoring przedinwestycyjny, toczą się także prace związane z kontraktem na wykonanie - odbywają się spotkania, m.in. w sprawie koordynacji wodnego placu budowy. Wykonawca przedstawia Dyrektorowi Urzędu, do zatwierdzenia, umowy z proponowanymi podwykonawcami; trwa ich weryfikacja. Złożono już wstępny harmonogram prac projektowych, którego elementem jest wykaz wszystkich czynności i dokumentów niezbędnych do uzyskania pozwolenia na budowę, a podwykonawcą inwestycji, opracowującym dokumentację projektową, zostało konsorcjum firm Projmors Biuro Projektów Budownictwa Morskiego Sp. z o.o., Tractebel Engineering S.A., International Marine and Dredging Consultants. Projektant złożył już wnioski o wypisy i wyrysy z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz ewidencji gruntów. Przygotowywany jest również projekt robót geologicznych.

Dla przypomnienia, ta długo wyczekiwana przez całą szczecińską branżę gospodarki morskiej inwestycja obejmuje pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych, w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych. Dzięki niej maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do wartości ok. 11,0 m (obecnie jest to 9,15 m), a co za tym idzie, zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków i brak będzie konieczności ich odlichtunku w Świnoujściu przed dalszą drogą do szczecińskiego portu. Dla przykładu, statek, który w tej chwili wchodzi z ładunkiem ok. 20 tys. ton, po pogłębieniu toru będzie mógł wejść z ładunkiem prawie dwukrotnie większym.

Projekt jest realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld złotych.


 Konferencja na temat pogłębienia toru wodnego do 12,5 m  Konferencja na temat pogłębienia toru wodnego do 12,5 m  Konferencja na temat pogłębienia toru wodnego do 12,5 m