Jak co roku, 20 maja obchodzimy Europejski Dzień Morza, ustanowiony na mocy deklaracji podpisanej w 2008 roku przez szefów Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej oraz Rady Unii Europejskiej. Celem obchodów Europejskiego Dnia Morza jest podkreślenie zarówno ekologicznego, jak i ekonomicznego znaczenia mórz i oceanów dla członków wspólnoty unijnej. Tegoroczne obchody święta miały odbyć się w Cork, w Irlandii, jednak, ze względu na światową pandemię koronawirusa i zalecenia dotyczące zachowywania zasad dystansu społecznego, zostały odwołane. Więcej informacji na ten temat znajdą Państwo tutaj:



Cancellation of European Maritime Day 2020

Europejski Dzień Morza

Na Zalewie Szczecińskim ruszyły prace pogłębiarskie, w ramach inwestycji ”Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”. Rozpoczęła je pierwsza, z trzech mających docelowo pracować na torze, pogłębiarka - CSD Amazone.



Ruszyły prace na torze wodnym Ruszyły prace na torze wodnym Ruszyły prace na torze wodnym

Komunikat nr 4 Kapitana portu Szczecin - neutralizacja przedmiotów niebezpiecznych


Poniżej przedstawiamy Państwu informację, dotyczącą nowych zasad odbywania kwarantanny przez marynarzy, rybaków oraz innych członków załóg statków morskich i statków żeglugi śródlądowej, a także serwisantów statków oraz inspektorów uznanych organizacji, opublikowaną na stronie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej:

Nowe zasady kwarantanny dla członków załóg, rybaków i serwisantów

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. poz. 792)

Dziś w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie odbyło się przekazanie placu budowy wykonawcy inwestycji ”Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”, z udziałem przedstawicieli zamawiającego, wykonawcy oraz inżyniera kontraktu. Pierwsza pogłębiarka refulująco-ssąca, CSD Amazone, zmierza już w kierunku Szczecina.

Roboty rozpoczną się od budowy dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, gdzie dokonano już kontrolowanego zatopienia dwóch kilkukilometrowych rurociągów refulacyjnych, tzw. sinkerów. Na obydwu końcach każdego z rurociągów zostanie zainstalowany tzw. raiser (rurociąg z gumowych elementów, o dodatniej pływalności), który od strony wyspy będzie połączony z pontonem rozkładającym urobek, od strony toru zaś będą się do niego podłączać pogłębiarki. Nowe wyspy, które staną się jednocześnie polami refulacyjnymi, będą zlokalizowane na wysokości, mniej więcej, dwudziestego drugiego i dwudziestego ósmego kilometra toru, kilka kilometrów na północny wschód od jego krawędzi. Sinkerami będzie na nie transportowany refulat wydobyty z dna podczas robót pogłębiarskich. Do wydobycia podczas prac na torze jest ok. 23 mln metrów sześciennych urobku, a łączna pojemność nowych pól refulacyjnych, wraz z rezerwą, wyniesie niemal 40 mln metrów sześciennych. Po zakończeniu inwestycji jedna z wysp pozostanie czynnym polem, zdolnym przyjąć materiał z bieżących prac czerpalnych, szacunkowo, przez najbliższych kilkanaście lat. Na obydwu wyspach nasadzona zostanie roślinność, by tereny te mogły stać się w przyszłości także miejscem bytowania awifauny i różnorodnych siedlisk przyrodniczych.

Dla przypomnienia, modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin obejmuje pogłębienie toru wodnego do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych, w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych. Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków, zawijających do Szczecina, zwiększy się do wartości ok. 11,0 m, a co za tym idzie, zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków. Projekt jest realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 – 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld złotych. Inwestycja zakończy się w 2022 roku.

Przekazanie placu budowy Przekazanie placu budowy Przekazanie placu budowy

W związku z wejściem w życie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. poz. 697), Urząd Morski w Szczecinie informuje, że, zgodnie z treścią § 5 wyżej przywołanego rozporządzenia, od 20 kwietnia 2020 roku na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej nie obowiązuje już zakaz przemieszczania się osób.

W związku z powyższym, nie przewiduje się ograniczeń i zakazów stosowanych przez, podległe Dyrektorowi Urzędu Morskiego w Szczecinie, kapitanaty i bosmanaty portów w zakresie przemieszczania się jednostek pływających w żegludze krajowej. Pragniemy jednocześnie zwrócić uwagę na treści zawarte w powyższym rozporządzeniu, w zakresie m.in. czasowego ograniczenia określonych zakresów działalności przedsiębiorców, nakazu określonego sposobu przemieszczania się oraz obowiązku stosowania środków profilaktycznych.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. poz. 697)

O postępach w realizacji inwestycji, związanej z pogłębianiem toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 metra, o których opowiada Paweł Szumny, zastępca dyrektora UMS ds. technicznych, dowiedzą się Państwo z portalu Polska Morska.


Zapraszamy do lektury:

Prace na torze wodnym Szczecin-Świnoujście

Prace na torze wodnym Szczecin-Świnoujście Prace na torze wodnym Szczecin-Świnoujście Prace na torze wodnym Szczecin-Świnoujście

Zakończono prace związane z izolacją ścian tarasu, poniżej poziomu terenu, a także rozbiórkę betonowej nakrywy balustrad. Obecnie trwają roboty budowlane, związane z wykuwaniem fug oraz rozbiórką uszkodzonych cegieł elewacji ściany poniżej tarasu. W kolejnym etapie przewidziane są prace przy elewacji ścian tarasu, które zostaną oczyszczone chemicznie i umyte, a braki w elewacji uzupełnione.


Na balustradach zostaną zamontowane, stylizowane na XIX-wieczne, lampy emitujące ciepłe, żółte światło. Ostatni etap remontu obejmie rozbiórkę granitowych schodów tarasu, które zostaną poddane renowacji, m.in. procesowi groszkowania w celu ich zmatowienia. Zakończenie inwestycji planowane jest na wrzesień 2021 roku.


Trwa remont tarasu Czerwonego Ratusza Trwa remont tarasu Czerwonego Ratusza Trwa remont tarasu Czerwonego Ratusza

Poniżej przedstawiamy Państwu komunikat, dotyczący obowiązku odbycia kwarantanny przez marynarzy, rybaków i innych członków załóg statków morskich oraz statków żeglugi śródlądowej, opublikowany na stronie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej:

Obowiązek odbycia kwarantanny przez marynarzy, rybaków oraz innych członków załóg statków morskich oraz statków żeglugi śródlądowej

Komunikat nr 3/2020 Kapitana Portu Szczecin w sprawie neutralizacji przedmiotu niebezpiecznego.

Urząd Morski w Szczecinie przypomina o konieczności zachowania obostrzeń  w zakresie przemieszczania się osób, określonych w  Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. poz. 658 z późn. zm.).

Zgodnie z § 5 pkt 1 i 2 wyżej przywołanego rozporządzenia, w okresie do 19 kwietnia 2020 r. zakazuje się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej przemieszczania się osób przebywających na tym obszarze, z wyjątkiem przemieszczania się danej osoby m.in. w celu:

1) wykonywania czynności zawodowych lub zadań służbowych, lub pozarolniczej działalności gospodarczej, lub prowadzenia działalności rolniczej lub prac w gospodarstwie rolnym, lub realizacji zadań mających na celu ochronę i zabezpieczenie upraw i płodów rolnych przed szkodami wyrządzanymi przez zwierzynę lub przeciwdziałanie rozprzestrzenianiu się chorób zakaźnych zwierząt, oraz zakupu towarów i usług z tym związanych;

2) zaspokajania niezbędnych potrzeb związanych z bieżącymi sprawami życia codziennego, w tym uzyskania opieki zdrowotnej lub psychologicznej, tej osoby, osoby jej najbliższej, a jeżeli osoba przemieszczająca się pozostaje we wspólnym pożyciu z inną osobą - także osoby najbliższej osobie pozostającej we wspólnym pożyciu, oraz zakupu towarów i usług z tym związanych.

Obszar Rzeczypospolitej Polskiej obejmuje także jej morskie obszary, zatem należy zwrócić uwagę na konieczność przestrzegania przywołanych przepisów także na morskich wodach wewnętrznych i na morzu terytorialnym (dotyczy to również jednostek rekreacyjnych).

Przypomina się, że na podstawie art.  48a Ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2019 r. poz. 1239 z późn. zm.) za niezastosowanie się do ustanowionych w stanie epidemii nakazów, zakazów lub ograniczeń  państwowy powiatowy inspektor sanitarny i państwowy graniczny inspektor sanitarny nakładają kary pieniężne w wysokości do 30 000 zł.

Ogłoszenie Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie z dnia 2 kwietnia 2020 r. o zawieszeniu wyłożenia do publicznego wglądu projektów planów zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych: port morski w Darłowie, port morski w Kołobrzegu i port morski w Dźwirzynie oraz o odwołaniu dyskusji publicznych.

Uprzejmie informujemy, iż ze względu na ogłoszony w kraju stan epidemii zawieszona została procedura wyłożenia do publicznego wglądu projektów planów zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych portu morskiego w Darłowie, Kołobrzegu i Dźwirzynie zaplanowana na okres od 2 kwietnia 2020 r. do 14 maja 2020 r. Odwołane zostają również dyskusje publiczne zaplanowane na dzień 16 kwietnia 2020 r. Szczegółowe informacje na temat dalszych kroków związanych ze sporządzaniem projektów planów zagospodarowania przestrzennego dla ww. portów morskich będą zamieszczane systematycznie na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Informujemy, że na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie zniesienia Urzędu Morskiego w Słupsku (Dz. Urz. MGMiŻŚ poz. 91), z dniem 1 kwietnia 2020 r. został zniesiony Urząd Morski w Słupsku, a jego zadania na obszarze obejmującym morskie wody wewnętrzne, morze terytorialne, strefę przyległą, wyłączną strefę ekonomiczną, morskie porty i przystanie oraz pas nadbrzeżny od linii wyznaczonej, na obszarach morskich, przebiegiem południka 16°41′56,70′′ długości geograficznej wschodniej, a następnie granicą województwa pomorskiego i zachodniopomorskiego, do zachodniej granicy państwa przejął Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.

W związku z powyższym powiadamiamy, że wszystkie postępowania wszczęte przez Urząd Morski w Słupsku dotyczące spraw znajdujących się obecnie w granicach właściwości terytorialnej Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie (obszar w granicach województwa zachodniopomorskiego) prowadzi Urząd Morski w Szczecinie. Zatem wszyscy zainteresowani, zarówno osoby fizyczne, prawne i inne podmioty, które współpracowały z Urzędem Morskim w Słupsku powinny kontaktować się obecnie z Urzędem Morskim w Szczecinie.

Wobec powyższego prosimy o załatwianie spraw, a zwłaszcza o właściwe kierowanie korespondencji i wniosków. Jednocześnie informujemy, że w dotychczasowej siedzibie Urzędu Morskiego w Słupsku znajduje się biuro podawcze Urzędu Morskiego w Szczecinie. Jednakże, wobec ogłoszenia stanu epidemii i wprowadzenia szeregu obostrzeń informujemy, że załatwianie spraw w Urzędzie, poza niezbędnymi (np. dokumenty marynarzy), może być realizowane tylko w formie telefonicznej, poprzez platformę ePUAP oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej lub tradycyjnej. Nie jest możliwe osobiste składanie dokumentów do kancelarii Urzędu (biura podawczego w Słupsku) .

30 marca br. Wojciech Zdanowicz, Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie podpisał umowę na budowę opaski brzegowej w Pogorzelicy. Inwestycja w ramach wieloletniego „Programu ochrony brzegów morskich” obejmie przygotowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz wykonanie kamiennej, narzutowej opaski brzegowej. Wykonawcą zadania zostało wyłonione w ramach przeprowadzonej procedury zamówień publicznych Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe Hydrobud z Ustronia Morskiego. Inwestycja będzie kosztować 6 mln. 976 tys. zł. , a zrealizowana ma być do 16 listopada 2020 roku.



Podpisanie umowy na budowę opaski brzegowej w Pogorzelicy

Trzy inwestycje prowadzone w ramach „Modernizacji toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m” uzyskały pozwolenie na budowę. Wojewoda zachodniopomorski, Tomasz Hinc, podpisał decyzje zezwalające na: budowę dwóch sztucznych wysp na obszarze morskich wód wewnętrznych, przebudowę (regulację) naturalnych, nieumocnionych skarp brzegowych oraz budowę stałego oznakowania nawigacyjnego wzdłuż toru wodnego Świnoujście – Szczecin na Zalewie Szczecińskim.


https://www.szczecin.uw.gov.pl/?type=article&action=view&id=11879

Decyzje wojewody zachodniopomorskiego o pozwoleniu na budowę Decyzje wojewody zachodniopomorskiego o pozwoleniu na budowę Decyzje wojewody zachodniopomorskiego o pozwoleniu na budowę