W najbliższą sobotę, 27 czerwca, w Sopocie odbędą się kolejne regaty, w ramach promocji projektu „NOSTRIMARIS - Budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających”. W poprzednich sezonach regaty nosiły nazwę Nostrimaris Polska Ekstraklasa Żeglarska, natomiast w tym sezonie zmieniają nazwę na Nostrimaris Cup. Dla publiczności na lądzie przewidziane są liczne atrakcje, w tym m.in. zajęcia i animacje edukacyjno – sprawnościowe.



Regaty Nostrimaris Regaty Nostrimaris Regaty Nostrimaris

Na podstawie § 20 ust. 4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. poz. 1066) do dnia 30 czerwca 2020 r., w przypadku, gdy przemieszczanie się następuje statkami pasażerskimi w żegludze krajowej, w rozumieniu przepisów o bezpieczeństwie morskim, lub statkami żeglugi śródlądowej, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. a Ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej, przeznaczonymi lub używanymi do przewozu osób – danym statkiem można przewozić, w tym samym czasie, jeżeli pozwala na to dokument bezpieczeństwa statku, nie więcej niż 12 pasażerów, a w przypadku gdy statek, zgodnie z dokumentem bezpieczeństwa statku, może przewozić ponad 23 pasażerów, nie więcej niż wynosi połowa dopuszczalnej liczby pasażerów określona w dokumencie bezpieczeństwa statku.

Od dnia 1 lipca 2020 r., na mocy wyżej wskazanego przepisu, ograniczenie nie obowiązuje.

Tekst Rozporządzenia z 19.06.2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii


W tym roku z uwagi na panującą sytuację związaną z epidemią COVID-19, o marynarzach i sytuacji, w jakiej się znaleźli należy mówić szczególnie głośno. Szacuje się, że ok. 200 000 marynarzy utknęło na statkach z powodu pandemii koronawirusa, a ograniczenia w podróżowaniu i blokady na całym świecie wciąż uniemożliwiają im ukończenie kontraktów – informuje Międzynarodowa Izba Żeglugi ICS i jednocześnie ostrzega, że więcej pracowników znajdzie się w tej sytuacji, jeśli rządy nadal nie będą ułatwiać zmiany załóg. Wielu z tych marynarzy będzie doświadczać niekorzystnego wpływu na ich zdrowie psychiczne i ograniczoną zdolność do bezpiecznego wykonywania swoich zadań w obliczu rosnącego przemęczenia.

„Na całym świecie jest 1,2 miliona marynarzy przebywających na pokładach 65 tysięcy statków. W ciągu ostatnich dwóch miesięcy podmiany załóg zostały całkowicie wstrzymane. Oznacza to, że załoga nie była w stanie zejść na ląd ani wejść na pokład statku w porcie i warunki zatrudnienia musiały zostać przedłużone” – podkreśla sekretarz generalny ICS, Guy Platten, w komunikacie prasowym.

Przesłanie Sekretarza Generalnego IMO

Jeszcze do 15 czerwca potrwa budowa nowej opaski brzegowej w Pogorzelicy. Później, zgodnie z umową, do 15 września nastąpi przerwa w robotach, które, po wznowieniu, zakończą się w połowie listopada. Aktualnie odbywają się dostawy kamieni, układana jest już także geowłóknina i sam narzut kamienny. Inwestycja jest realizowana w ramach wieloletniego „Programu ochrony brzegów morskich”, a jej wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe Hydrobud z Ustronia Morskiego. Koszt inwestycji to niemal 7 milionów złotych.

Budowa opaski brzegowej w Pogorzelicy Budowa opaski brzegowej w Pogorzelicy Budowa opaski brzegowej w Pogorzelicy

Urząd Morski w Szczecinie oraz Instytut Morski Uniwersytetu Morskiego w Gdyni w konsorcjum z MEWO S.A., przy współpracy z firmą Przyrodnicy24, zapraszają na drugie warsztaty robocze, w ramach zadania pn. „Projekt planu ochrony wraz z przeprowadzeniem konsultacji społecznych dla morskiego obszaru Natura 2000 Ławica Słupska”, wchodzącego w zakres projektu pn. „Projekt planu ochrony morskiego obszaru Natura 2000 Ławica Słupska”. Spotkanie odbędzie się 30 czerwca 2020 r., w godz. 10:00 – 15:00, w Słupskim Inkubatorze Technologicznym, przy ul. Portowej 13b, w Słupsku. Celem spotkania jest nawiązanie współpracy i zachęcenie Państwa do czynnego udziału w pracach nad utworzeniem planu ochrony obszaru Natura 2000 Ławica Słupska. Aktualne informacje, dotyczące realizacji projektu, są dostępne na stronie internetowej www.natura2000umsl.eu


Zawiadomienie


Informujemy, że z dniem 8 czerwca br. Wydział Dokumentów Marynarzy przywraca możliwość osobistego załatwiania spraw, w pełnym zakresie. Biura przyjęć interesantów WDM w Szczecinie są czynne w zwykłych godzinach, tj. od poniedziałku do piątku, od godz. 8:00 do 14:00. Wizyta w biurze przyjęć w Słupsku jest możliwa, po wcześniejszym telefonicznym umówieniu terminu. Kasa w budynku Kapitanatu Portu Szczecin jest czynna w godzinach od 8:00 do 13:00, płatności w kasie można dokonywać wyłącznie w formie bezgotówkowej, przez terminale płatnicze.
Osoby składające wnioski w Słupsku mogą dokonać płatności bezgotówkowej na miejscu - stanowisko obsługi jest wyposażone w terminal płatniczy. Przypominamy Państwu o obowiązku zasłaniania ust i nosa podczas wizyty w Urzędzie.

Wnioski o wydanie lub odnowienie dokumentów kwalifikacyjnych (dyplomów, świadectw) można składać również drogą pocztową albo elektroniczną, poprzez platformę ePUAP (skrzynka ePUAP: /Urzmorszc/SkrytkaESP).
Szczegółowe informacje: Dokumenty Marynarzy.


Zapraszamy Państwa do zapoznania się z informacją na temat aktualnych wydarzeń w ramach realizacji projektu ”Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”, którą będziemy przygotowywać raz w miesiącu, w formie krótkiego newslettera.

12,5 dla Szczecina – newsletter


Wojewoda zachodniopomorski wydał kolejne pozwolenie na budowę w ramach projektu „Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”. Więcej informacji znajdą Państwo tutaj: https://www.szczecin.uw.gov.pl/

Kolejne pozwolenie na budowę wydane Kolejne pozwolenie na budowę wydane Kolejne pozwolenie na budowę wydane


Jak co roku, 20 maja obchodzimy Europejski Dzień Morza, ustanowiony na mocy deklaracji podpisanej w 2008 roku przez szefów Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej oraz Rady Unii Europejskiej. Celem obchodów Europejskiego Dnia Morza jest podkreślenie zarówno ekologicznego, jak i ekonomicznego znaczenia mórz i oceanów dla członków wspólnoty unijnej. Tegoroczne obchody święta miały odbyć się w Cork, w Irlandii, jednak, ze względu na światową pandemię koronawirusa i zalecenia dotyczące zachowywania zasad dystansu społecznego, zostały odwołane. Więcej informacji na ten temat znajdą Państwo tutaj:



Cancellation of European Maritime Day 2020

Europejski Dzień Morza

Na Zalewie Szczecińskim ruszyły prace pogłębiarskie, w ramach inwestycji ”Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”. Rozpoczęła je pierwsza, z trzech mających docelowo pracować na torze, pogłębiarka - CSD Amazone.



Ruszyły prace na torze wodnym Ruszyły prace na torze wodnym Ruszyły prace na torze wodnym

Komunikat nr 4 Kapitana portu Szczecin - neutralizacja przedmiotów niebezpiecznych


Poniżej przedstawiamy Państwu informację, dotyczącą nowych zasad odbywania kwarantanny przez marynarzy, rybaków oraz innych członków załóg statków morskich i statków żeglugi śródlądowej, a także serwisantów statków oraz inspektorów uznanych organizacji, opublikowaną na stronie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej:

Nowe zasady kwarantanny dla członków załóg, rybaków i serwisantów

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. poz. 792)

Dziś w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie odbyło się przekazanie placu budowy wykonawcy inwestycji ”Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”, z udziałem przedstawicieli zamawiającego, wykonawcy oraz inżyniera kontraktu. Pierwsza pogłębiarka refulująco-ssąca, CSD Amazone, zmierza już w kierunku Szczecina.

Roboty rozpoczną się od budowy dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, gdzie dokonano już kontrolowanego zatopienia dwóch kilkukilometrowych rurociągów refulacyjnych, tzw. sinkerów. Na obydwu końcach każdego z rurociągów zostanie zainstalowany tzw. raiser (rurociąg z gumowych elementów, o dodatniej pływalności), który od strony wyspy będzie połączony z pontonem rozkładającym urobek, od strony toru zaś będą się do niego podłączać pogłębiarki. Nowe wyspy, które staną się jednocześnie polami refulacyjnymi, będą zlokalizowane na wysokości, mniej więcej, dwudziestego drugiego i dwudziestego ósmego kilometra toru, kilka kilometrów na północny wschód od jego krawędzi. Sinkerami będzie na nie transportowany refulat wydobyty z dna podczas robót pogłębiarskich. Do wydobycia podczas prac na torze jest ok. 23 mln metrów sześciennych urobku, a łączna pojemność nowych pól refulacyjnych, wraz z rezerwą, wyniesie niemal 40 mln metrów sześciennych. Po zakończeniu inwestycji jedna z wysp pozostanie czynnym polem, zdolnym przyjąć materiał z bieżących prac czerpalnych, szacunkowo, przez najbliższych kilkanaście lat. Na obydwu wyspach nasadzona zostanie roślinność, by tereny te mogły stać się w przyszłości także miejscem bytowania awifauny i różnorodnych siedlisk przyrodniczych.

Dla przypomnienia, modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin obejmuje pogłębienie toru wodnego do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych, w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych. Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków, zawijających do Szczecina, zwiększy się do wartości ok. 11,0 m, a co za tym idzie, zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków. Projekt jest realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 – 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld złotych. Inwestycja zakończy się w 2022 roku.

Przekazanie placu budowy Przekazanie placu budowy Przekazanie placu budowy