W mijającym tygodniu zakończyły się pierwsze, trwające cztery dni, próby morskie statku wielozadaniowego „Planeta I”, zbudowanego dla Urzędu Morskiego w Szczecinie przez stocznię Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Pierwsza, z dwóch tego typu, bliźniacza jednostka „Zodiak II”, została już formalnie przekazana Urzędowi Morskiemu w Gdyni i pełni swoją służbę na podległych mu akwenach. Chrzest i uroczyste podniesienie bandery odbyło się 25 września, przy nabrzeżu Pomorskim w Gdyni. Obydwie jednostki powstały w ramach, realizowanego przez nasz Urząd, projektu „NostriMaris - budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 - 2020.

Fot. PORTALMORSKI.PL / Marcin Koszałka Fot. PORTALMORSKI.PL / Marcin Koszałka Fot. PORTALMORSKI.PL / Marcin Koszałka

Informujemy, że w dniach 12 - 16 października jest planowane przeprowadzenie przez siły 8. Flotylli Obrony Wybrzeża operacji neutralizacji bomby lotniczej Tallboy, zalegającej na dnie, przy wejściu do Kanału Piastowskiego, w okolicy przeprawy promowej w Karsiborze.

W związku z zaplanowanymi działaniami wprowadzony zostanie w tych dniach, tj. 12-16.10.2020, zakaz ruchu statków w promieniu 3 000 m od miejsca neutralizacji obiektu niebezpiecznego, w godzinach 07:00 – 17:00. Ruch w miejscu neutralizacji będzie wznawiany w godzinach 17:00 - 07:00, wyłącznie dla statków, których zanurzenie nie będzie przekraczało 7 metrów, przy stanie wody 500. W związku z tym nie będzie także możliwy ruch statków, które mogą poruszać się tylko w porze dziennej.

Komunikat Kapitana Portu Szczecin
Komunikat Kapitana Portu Świnoujście
Komunikat Kapitana Portu Trzebież

Czas zakończenia prac w poszczególnych dniach lub termin całkowitego zakończenia operacji może ulec zmianie – wszystkie informacje będą podawane na bieżąco drogą radiową: na kanale 69 UKF przez Szczecin Traffic i na kanale 11 UKF przez służbę dyżurną Kapitanatu Portu Szczecin, na kanale 12 UKF przez Świnoujście Traffic i na kanale 74 UKF przez służbę dyżurną Kapitanatu Portu Świnoujście oraz na kanale 71 UKF przez bosmana dyżurnego Kapitanatu Portu w Trzebieży. Szczegółowe warunki dotyczące ruchu statków dostępne będą także w naszych bieżących komunikatach nawigacyjnych na stronie www.

Informacja 8. Flotylli Obrony Wybrzeża:
https://www.wojsko-polskie.pl/8fow/articles/aktualnosci-w/2020-10-02u-neutralizacja-bomby-lotniczej-tallboy/

W piątek, 25 września br. przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni, odbyły się uroczystości chrztu i podniesienia bandery statku Zodiak II, które są częścią obchodów jubileuszu Stulecia Administracji Morskiej RP. Wydarzenie poprzedziło odsłonięcie pamiątkowej tablicy na budynku, w którym mieścił się Urząd Morski w latach 1945-1950, a także briefing prasowy. W ceremonii udział wzięli m.in. Marek Gróbarczyk – minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Grzegorz Witkowski – podsekretarz stanu w MGMiŻŚ, Dariusz Drelich – wojewoda pomorski, Wojciech Szczurek – prezydent Gdyni, Wojciech Zdanowicz – dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, dr hab. inż. kpt ż.w. Henryk Śniegocki, prof. UMG – wiceprzewodniczący Konwentu Morskiego, wiceadmirał Jarosław Ziemiański – inspektor Marynarki Wojennej, wiceadmirał Krzysztof Jaworski – dowódca Centrum Operacji Morskich, kontradmirał Mirosław Jurkowlaniec – dowódca 3. Flotylli Okrętów, Marcin Ryngwelski – prezes Remontowa Shipbuilding SA, Andrzej Madejski – prezes Polskiego Rejestru Statków, o. Edward Pracz – krajowy duszpasterz ludzi morza, Adam Meller – prezes Zarządu Morskiego Portu w Gdyni, Łukasz Greinke – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski – dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, gospodarz uroczystości.

Ceremonia chrztu i podniesienia bandery na statku ZODIAK II Ceremonia chrztu i podniesienia bandery na statku ZODIAK II Ceremonia chrztu i podniesienia bandery na statku ZODIAK II Ceremonia chrztu i podniesienia bandery na statku ZODIAK II Ceremonia chrztu i podniesienia bandery na statku ZODIAK II Ceremonia chrztu i podniesienia bandery na statku ZODIAK II

 

 

Jednym z głównych zadań Urzędu Morskiego w Szczecinie jest zapewnienie bezpiecznej żeglugi na obszarze będącym w kompetencji Dyrektora Urzędu. Wraz z początkiem roku w służbie pojawiły się nowe jednostki inspekcyjne typu RIB (Rigid Inflatable Boat) czyli łodzie pontonowe ze sztywnym dnem. Tego typu motorówki charakteryzują się dużą dzielnością morską, są szybkie i zwrotne, a ich stosunkowo niewielkie zanurzenie pozwala poruszać się na płytszych akwenach. Nowe jednostki służą do kontroli oznakowania nawigacyjnego, inspekcji i kontroli akwenów oraz współdziałania z innymi służbami w akcjach ratowniczych.

Jednostki Urzędu Morskiego w Szczecinie powstały dzięki wsparciu środków unijnych w ramach projektu pn. „Zakup jednostek pływających służących poprawie bezpieczeństwa na obszarze właściwości terytorialnej Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie”. Projekt uzyskał aż 85% wsparcie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 – 2020.

Dla zapewnienia bezpiecznej żeglugi Dla zapewnienia bezpiecznej żeglugi Dla zapewnienia bezpiecznej żeglugi

W 2020 roku przypada 100. rocznica utworzenia Urzędu Marynarki Handlowej, którego funkcjonowanie zapoczątkowało współczesną historię Administracji Morskiej RP. Miało to miejsce dokładnie 2 kwietnia 1920 roku. Dla upamiętnienia tego wydarzenia, urzędy morskie wspólnie z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej planowały w kwietniu tego roku szereg wydarzeń, jednak ich termin i zakres musiały zostać zmienione z uwagi na panującą sytuację epidemiologiczną.

Dzisiaj pragniemy zaprezentować Państwu film przygotowany z okazji 100. rocznicy utworzenia Administracji Morskiej RP, publikujemy go na naszej stronie www oraz profilu FB.

Urząd Morski w Szczecinie oraz Instytut Morski Uniwersytetu Morskiego w Gdyni w konsorcjum z MEWO S.A., przy współpracy z firmą Przyrodnicy24, zapraszają na ostatnie spotkanie konsultacyjne w ramach zadania pn. „Projekt planu ochrony wraz z przeprowadzeniem konsultacji społecznych dla morskiego obszaru Natura 2000 Ławica Słupska”, wchodzącego w zakres projektu pn. „Projekt planu ochrony morskiego obszaru Natura 2000 Ławica Słupska”.

Spotkanie odbędzie się w dniu 13 października 2020 r., w godz. 10:00 – 14:00 w Słupskim Inkubatorze Technologicznym, przy ul. Portowej 13b, w Słupsku.

W trakcie spotkania planuje się podsumowanie prac wykonanych w ramach Projektu.

Wszelkie informacje o realizowanym projekcie znajdują się na stronie internetowej: www.natura2000umsl.eu/.

Prosimy o zgłoszenie Państwa uczestnictwa najpóźniej do 05 października 2020 r. na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W załączeniu: treść zawiadomienia.

W ubiegły weekend, na torze wodnym Świnoujście – Szczecin, w okolicy IV Bramy Torowej (ok. 36 km toru, na wysokości Trzebieży), pracę przy pogłębianiu toru do głębokości 12,5 metra rozpoczęła kolejna pogłębiarka. TSHD (Trailing Suction Hopper Dredger) „Scheldt River” to pogłębiarka ssąco-refulująco-nasiębierna, która zasysa urobek z dna do ładowni, płynie do punktu zdawczego i tłoczy urobek przez rurociąg podwodny do miejsca, gdzie powstaje na Zalewie Szczecińskim wyspa W28.

Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin - fot.1 Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin fot.2 Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin fot.3

Zapraszamy Państwa do zapoznania się z informacją na temat aktualnych wydarzeń w ramach realizacji projektu "Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m".

12,5 dla Szczecina – aktualności


W środę, 9 września, na terenie Mariny Trzebież odbyła się plenerowa konferencja informacyjna, poświęcona modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra. Wziął w niej udział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marek Gróbarczyk, a także wojewoda zachodniopomorski, Tomasz Hinc, oraz przedstawiciele samorządów i firm branży gospodarki morskiej.

Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin obejmuje pogłębienie toru wodnego do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych, w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych. Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków, zawijających do Szczecina, zwiększy się do wartości ok. 11,0 m, a co za tym idzie, zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków. Projekt jest realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 – 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld złotych. Inwestycja zakończy się w 2022 roku.

Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin - fot.1 Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin fot.2 Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin fot.3 Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin - fot.1 Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin fot.2 Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin fot.3

W czwartek, 20 sierpnia 2020 roku, nastąpił odbiór końcowy i przekazanie nowej jednostki wielozadaniowej ZODIAK II Urzędowi Morskiemu w Gdyni. Ze strony stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. statek przekazali: wiceprezes zarządu, Bartłomiej Pomierski, oraz członek zarządu, Dariusz Jaguszewski. Po stronie odbiorcy podpisy złożyli: Zenon Kozłowski, zastępca dyrektora ds. oznakowania nawigacyjnego Urzędu Morskiego w Szczecinie, Piotr Jesion, naczelnik Wydziału Oznakowania Nawigacyjnego Urzędu Morskiego w Szczecinie oraz Jan Młotkowski, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Oznakowania Nawigacyjnego.

ZODIAK II tego samego dnia formalnie został przekazany Urzędowi Morskiemu w Gdyni przez beneficjenta projektu Nostri Maris – Urząd Morski w Szczecinie. Nastąpiło to poprzez złożenie podpisów przez kierownika projektu, Zenona Kozłowskiego, oraz kpt. ż.w. Wiesława Piotrzkowskiego, dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, który poprzez dokonanie tej formalności oficjalnie włączył ZODIAKA II do gdyńskiego taboru pływającego.

ZODIAK II już w służbie ZODIAK II już w służbie ZODIAK II już w służbie

ZODIAK II już w służbie ZODIAK II już w służbie ZODIAK II już w służbie

Urząd Morski w Szczecinie oraz Instytut Morski Uniwersytetu Morskiego w Gdyni w konsorcjum z MEWO S.A., przy współpracy z firmą Przyrodnicy24, zapraszają na trzecie warsztaty robocze, w ramach zadania pn. „Projekt planu ochrony wraz z przeprowadzeniem konsultacji społecznych dla morskiego obszaru Natura 2000 Ławica Słupska”, wchodzącego w zakres projektu pn. „Projekt planu ochrony morskiego obszaru Natura 2000 Ławica Słupska”.
Spotkanie odbędzie się 8 września 2020 r., w godz. 10:00 – 15:00, w Słupskim Inkubatorze Technologicznym, przy ul. Portowej 13b, w Słupsku.

W trakcie III warsztatów roboczych planuje się omówienie projektu rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie ustanowienia planu ochrony dla obszaru Natura 2000 PLC990001 Ławica Słupska. Materiał do dyskusji zostanie zamieszczony na stronie internetowej projektu: http://www.natura2000umsl.eu/ na tydzień przed planowanym spotkaniem. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem i czynnego udziału w warsztatach.

Prosimy o zgłaszanie Państwa uczestnictwa najpóźniej do 31 sierpnia 2020 r. na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zawiadomienie
Agenda spotkania

Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie zaprasza do udziału w spotkaniu, w trakcie którego zaprezentowane zostaną wyniki I. etapu prac nad sporządzeniem projektu planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych w granicach portu morskiego w Mrzeżynie – Studium uwarunkowań. Spotkanie odbędzie się dnia 24. sierpnia 2020 r. (poniedziałek) o godzinie 11.00, w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie, sala 118 (Plac Batorego 4, 70-207 Szczecin).

W trakcie spotkania, Wykonawca Studium uwarunkowań zaprezentuje wstępną wersję dokumentu. Możliwe będzie szczegółowe zapoznanie się z opracowaniem, a także wyrażenie opinii na jego temat.
Studium uwarunkowań wraz z rysunkami udostępniony jest poniżej.
Proszę o potwierdzenie udziału w spotkaniu wraz z ilością osób, które reprezentować będą Państwa instytucję/organizację, najpóźniej do dnia 19. sierpnia br, na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Studium uwarunkowań – port morski w Mrzeżynie
Rys. 1. Studium uwarunkowań Rys. 2. Ustalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gm. Trzebiatów

Zapraszamy Państwa do zapoznania się z informacją na temat aktualnych wydarzeń w ramach realizacji projektu "Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m".

12,5 dla Szczecina – aktualności

 

Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie informuje, że w związku z wejściem w życie z dniem 1 sierpnia 2020 r. Ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. poz. 1137 oraz z 2019 r. poz. 1716, z późn. zm.), z tą datą zostaje uruchomiony teleinformatyczny system REJA24, na potrzeby rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m. Oddanie do użytku systemu REJA24 umożliwia obywatelom i przedsiębiorcom realizację obowiązku rejestracji oraz aktualizacji danych jednostek pływających (jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m), w formie elektronicznej.

Zgodnie z ustawą, organami rejestrowymi są starostowie (także prezydenci miast na prawach powiatu) oraz wyznaczone związki sportowe: Polski Związek Żeglarski oraz Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego. W rejestrze rejestrowane będą jachty i inne jednostki pływające o długości do 24 m, żaglowe i motorowe, przeznaczone lub używane do uprawiania sportu, rekreacji albo połowu ryb, które uprawiają żeglugę na wodach śródlądowych lub morskich. Udostępniany system REJA24 stanowi narzędzie, które ułatwi proces rejestracji oraz umożliwi dokonanie rejestracji, a także aktualizację danych w rejestrze, poprzez złożenie wniosku w formie elektronicznej, za pośrednictwem internetu. W wyniku wdrożenia systemu wydawane będą dokumenty rejestracyjne o ujednoliconym wzorze, zawierające podstawowe informacje o jednostce, zabezpieczone przed podrobieniem (a nawet zamoczeniem), stanowiące jednocześnie dowód własności jednostki. W konsekwencji, powstanie mechanizm utrudniający powtórną legalizację skradzionych jednostek czy silników zaburtowych, co wspomoże wykrywanie i ściganie sprawców tych czynów. Dzięki wdrożeniu systemu REJA24 zainteresowani będą mieli stały, całodobowy dostęp do rejestru. Ma on ma również wspomóc skuteczne działanie służb ratunkowych.



Dziś, tj. 31 lipca, gościliśmy przedstawicieli szczecińskich mediów, którym pokazaliśmy stan zaawansowania prac w projekcie „Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m”. Dziennikarze zobaczyli pracującą na torze pogłębiarkę „Amazone”, która do końca czerwca wydobyła już około 3,4 mln metrów sześciennych urobku, odkładając go w miejscu, gdzie powstanie jedna z dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim. O inwestycji opowiadał mediom kierownik projektu, Paweł Szumny, zastępca dyrektora UMS ds. technicznych.

Wizyta mediów na terenie inwestycji związanej z pogłębianiem toru Wizyta mediów na terenie inwestycji związanej z pogłębianiem toru Wizyta mediów na terenie inwestycji związanej z pogłębianiem toru