Jeszcze do 15 czerwca potrwa budowa nowej opaski brzegowej w Pogorzelicy. Później, zgodnie z umową, do 15 września nastąpi przerwa w robotach, które, po wznowieniu, zakończą się w połowie listopada. Aktualnie odbywają się dostawy kamieni, układana jest już także geowłóknina i sam narzut kamienny. Inwestycja jest realizowana w ramach wieloletniego „Programu ochrony brzegów morskich”, a jej wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe Hydrobud z Ustronia Morskiego. Koszt inwestycji to niemal 7 milionów złotych.

Budowa opaski brzegowej w Pogorzelicy Budowa opaski brzegowej w Pogorzelicy Budowa opaski brzegowej w Pogorzelicy

Urząd Morski w Szczecinie oraz Instytut Morski Uniwersytetu Morskiego w Gdyni w konsorcjum z MEWO S.A., przy współpracy z firmą Przyrodnicy24, zapraszają na drugie warsztaty robocze, w ramach zadania pn. „Projekt planu ochrony wraz z przeprowadzeniem konsultacji społecznych dla morskiego obszaru Natura 2000 Ławica Słupska”, wchodzącego w zakres projektu pn. „Projekt planu ochrony morskiego obszaru Natura 2000 Ławica Słupska”. Spotkanie odbędzie się 30 czerwca 2020 r., w godz. 10:00 – 15:00, w Słupskim Inkubatorze Technologicznym, przy ul. Portowej 13b, w Słupsku. Celem spotkania jest nawiązanie współpracy i zachęcenie Państwa do czynnego udziału w pracach nad utworzeniem planu ochrony obszaru Natura 2000 Ławica Słupska. Aktualne informacje, dotyczące realizacji projektu, są dostępne na stronie internetowej www.natura2000umsl.eu


Zawiadomienie


Informujemy, że z dniem 8 czerwca br. Wydział Dokumentów Marynarzy przywraca możliwość osobistego załatwiania spraw, w pełnym zakresie. Biura przyjęć interesantów WDM w Szczecinie są czynne w zwykłych godzinach, tj. od poniedziałku do piątku, od godz. 8:00 do 14:00. Wizyta w biurze przyjęć w Słupsku jest możliwa, po wcześniejszym telefonicznym umówieniu terminu. Kasa w budynku Kapitanatu Portu Szczecin jest czynna w godzinach od 8:00 do 13:00, płatności w kasie można dokonywać wyłącznie w formie bezgotówkowej, przez terminale płatnicze.
Osoby składające wnioski w Słupsku mogą dokonać płatności bezgotówkowej na miejscu - stanowisko obsługi jest wyposażone w terminal płatniczy. Przypominamy Państwu o obowiązku zasłaniania ust i nosa podczas wizyty w Urzędzie.

Wnioski o wydanie lub odnowienie dokumentów kwalifikacyjnych (dyplomów, świadectw) można składać również drogą pocztową albo elektroniczną, poprzez platformę ePUAP (skrzynka ePUAP: /Urzmorszc/SkrytkaESP).
Szczegółowe informacje: Dokumenty Marynarzy.


Zapraszamy Państwa do zapoznania się z informacją na temat aktualnych wydarzeń w ramach realizacji projektu ”Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”, którą będziemy przygotowywać raz w miesiącu, w formie krótkiego newslettera.

12,5 dla Szczecina – newsletter


Wojewoda zachodniopomorski wydał kolejne pozwolenie na budowę w ramach projektu „Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”. Więcej informacji znajdą Państwo tutaj: https://www.szczecin.uw.gov.pl/

Kolejne pozwolenie na budowę wydane Kolejne pozwolenie na budowę wydane Kolejne pozwolenie na budowę wydane


Jak co roku, 20 maja obchodzimy Europejski Dzień Morza, ustanowiony na mocy deklaracji podpisanej w 2008 roku przez szefów Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej oraz Rady Unii Europejskiej. Celem obchodów Europejskiego Dnia Morza jest podkreślenie zarówno ekologicznego, jak i ekonomicznego znaczenia mórz i oceanów dla członków wspólnoty unijnej. Tegoroczne obchody święta miały odbyć się w Cork, w Irlandii, jednak, ze względu na światową pandemię koronawirusa i zalecenia dotyczące zachowywania zasad dystansu społecznego, zostały odwołane. Więcej informacji na ten temat znajdą Państwo tutaj:



Cancellation of European Maritime Day 2020

Europejski Dzień Morza

Na Zalewie Szczecińskim ruszyły prace pogłębiarskie, w ramach inwestycji ”Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”. Rozpoczęła je pierwsza, z trzech mających docelowo pracować na torze, pogłębiarka - CSD Amazone.



Ruszyły prace na torze wodnym Ruszyły prace na torze wodnym Ruszyły prace na torze wodnym

Komunikat nr 4 Kapitana portu Szczecin - neutralizacja przedmiotów niebezpiecznych


Poniżej przedstawiamy Państwu informację, dotyczącą nowych zasad odbywania kwarantanny przez marynarzy, rybaków oraz innych członków załóg statków morskich i statków żeglugi śródlądowej, a także serwisantów statków oraz inspektorów uznanych organizacji, opublikowaną na stronie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej:

Nowe zasady kwarantanny dla członków załóg, rybaków i serwisantów

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. poz. 792)

Dziś w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie odbyło się przekazanie placu budowy wykonawcy inwestycji ”Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”, z udziałem przedstawicieli zamawiającego, wykonawcy oraz inżyniera kontraktu. Pierwsza pogłębiarka refulująco-ssąca, CSD Amazone, zmierza już w kierunku Szczecina.

Roboty rozpoczną się od budowy dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, gdzie dokonano już kontrolowanego zatopienia dwóch kilkukilometrowych rurociągów refulacyjnych, tzw. sinkerów. Na obydwu końcach każdego z rurociągów zostanie zainstalowany tzw. raiser (rurociąg z gumowych elementów, o dodatniej pływalności), który od strony wyspy będzie połączony z pontonem rozkładającym urobek, od strony toru zaś będą się do niego podłączać pogłębiarki. Nowe wyspy, które staną się jednocześnie polami refulacyjnymi, będą zlokalizowane na wysokości, mniej więcej, dwudziestego drugiego i dwudziestego ósmego kilometra toru, kilka kilometrów na północny wschód od jego krawędzi. Sinkerami będzie na nie transportowany refulat wydobyty z dna podczas robót pogłębiarskich. Do wydobycia podczas prac na torze jest ok. 23 mln metrów sześciennych urobku, a łączna pojemność nowych pól refulacyjnych, wraz z rezerwą, wyniesie niemal 40 mln metrów sześciennych. Po zakończeniu inwestycji jedna z wysp pozostanie czynnym polem, zdolnym przyjąć materiał z bieżących prac czerpalnych, szacunkowo, przez najbliższych kilkanaście lat. Na obydwu wyspach nasadzona zostanie roślinność, by tereny te mogły stać się w przyszłości także miejscem bytowania awifauny i różnorodnych siedlisk przyrodniczych.

Dla przypomnienia, modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin obejmuje pogłębienie toru wodnego do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych, w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych. Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków, zawijających do Szczecina, zwiększy się do wartości ok. 11,0 m, a co za tym idzie, zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków. Projekt jest realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 – 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld złotych. Inwestycja zakończy się w 2022 roku.

Przekazanie placu budowy Przekazanie placu budowy Przekazanie placu budowy

W związku z wejściem w życie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. poz. 697), Urząd Morski w Szczecinie informuje, że, zgodnie z treścią § 5 wyżej przywołanego rozporządzenia, od 20 kwietnia 2020 roku na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej nie obowiązuje już zakaz przemieszczania się osób.

W związku z powyższym, nie przewiduje się ograniczeń i zakazów stosowanych przez, podległe Dyrektorowi Urzędu Morskiego w Szczecinie, kapitanaty i bosmanaty portów w zakresie przemieszczania się jednostek pływających w żegludze krajowej. Pragniemy jednocześnie zwrócić uwagę na treści zawarte w powyższym rozporządzeniu, w zakresie m.in. czasowego ograniczenia określonych zakresów działalności przedsiębiorców, nakazu określonego sposobu przemieszczania się oraz obowiązku stosowania środków profilaktycznych.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. poz. 697)

O postępach w realizacji inwestycji, związanej z pogłębianiem toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 metra, o których opowiada Paweł Szumny, zastępca dyrektora UMS ds. technicznych, dowiedzą się Państwo z portalu Polska Morska.


Zapraszamy do lektury:

Prace na torze wodnym Szczecin-Świnoujście

Prace na torze wodnym Szczecin-Świnoujście Prace na torze wodnym Szczecin-Świnoujście Prace na torze wodnym Szczecin-Świnoujście

Zakończono prace związane z izolacją ścian tarasu, poniżej poziomu terenu, a także rozbiórkę betonowej nakrywy balustrad. Obecnie trwają roboty budowlane, związane z wykuwaniem fug oraz rozbiórką uszkodzonych cegieł elewacji ściany poniżej tarasu. W kolejnym etapie przewidziane są prace przy elewacji ścian tarasu, które zostaną oczyszczone chemicznie i umyte, a braki w elewacji uzupełnione.


Na balustradach zostaną zamontowane, stylizowane na XIX-wieczne, lampy emitujące ciepłe, żółte światło. Ostatni etap remontu obejmie rozbiórkę granitowych schodów tarasu, które zostaną poddane renowacji, m.in. procesowi groszkowania w celu ich zmatowienia. Zakończenie inwestycji planowane jest na wrzesień 2021 roku.


Trwa remont tarasu Czerwonego Ratusza Trwa remont tarasu Czerwonego Ratusza Trwa remont tarasu Czerwonego Ratusza

Poniżej przedstawiamy Państwu komunikat, dotyczący obowiązku odbycia kwarantanny przez marynarzy, rybaków i innych członków załóg statków morskich oraz statków żeglugi śródlądowej, opublikowany na stronie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej:

Obowiązek odbycia kwarantanny przez marynarzy, rybaków oraz innych członków załóg statków morskich oraz statków żeglugi śródlądowej