W dniu 26 lutego 2016 roku na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego odbędzie się V Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego "Porty morskie - konkurencyjność i innowacje" organizowana przez Katedrę Prawa Międzynarodowego Publicznego, Katedrę Prawa Morskiego WPiA UG oraz Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa ELSA Gdańsk. Tegorocznej edycji towarzyszy panel studencki i doktorancki, który odbędzie się dzień wcześniej - 25 lutego 2016 roku.

W dniu 3 lutego 2016 roku Dyrektor Urzędu Morskiego w Słupsku ogłosił konkurs na wyłonienie partnera w realizacji projektu pn. "Budowa infrastruktury informacji przestrzennej w administracji morskiej" w ramach naboru otwartego do PO PC, oś II "E-administracja i otwarty rząd", działanie 2.1 "Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych". Pełna informacja dotycząca warunków udziału w konkursie, sposobu przygotowania oferty oraz wymaganych dokumentów znajduje się na stronie www Urzędu Morskiego w Słupsku (http://www.umsl.gov.pl) oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Morskiego w Słupsku, w zakładce „Ogłoszenia”.

Informujemy Państwa o wydaniu przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie obwieszczenia, które podaje do publicznej wiadomości informację o prowadzonym postępowaniu w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości - 12,5”. Z treścią obwieszczenia mogą się Państwo zapoznać się tutaj lub korzystając z zakładki „Zawiadomienia”.

W ubiegłym tygodniu, w siedzibie Urzędu Morskiego w Gdyni, zostały podpisane "Plany współpracy na 2016 rok” pomiędzy urzędami morskimi a Biurem Hydrograficznym Marynarki Wojennej oraz Morskim Oddziałem Straży Granicznej. Instytucje reprezentowali: BHMW - komandor Andrzej Kowalski, MOSG - kontradmiral Piotr Stocki, Urząd Morski w Gdyni - dyrektor Andrzej Królikowski, Urząd Morski w Szczecinie - zastępca dyrektora, Zenon Kozłowski, Urząd Morski w Słupsku - zastępca dyrektora, Mirosław Krajewski. Podpisane dokumenty są kontynuacją wieloletniej współpracy pomiędzy instytucjami, między innymi w zakresie wykonywania pomiarów hydrograficznych, wymiany danych potrzebnych do opracowywania map morskich i publikacji nautycznych, wymiany informacji nawigacyjnych, hydrograficznych, geodezyjnych, mających wpływ na bezpieczeństwo żeglugi i ochronę środowiska morskiego, przekazywania informacji o rejonach prowadzenia badań naukowych, prac czerpalnych, nurkowań, informacji o sytuacjach lodowych, sztormowych i powodziowych, a także o statkach, wobec których wydano decyzję o zatrzymaniu lub na których mogą znajdować się nielegalni pasażerowie.

Reprezentanci instytucji Reprezentanci instytucji Reprezentanci instytucji  

Odnosząc się do licznych pytań o zezwolenia na zbieranie bursztynu na plażach, biorąc pod uwagę, że działalność taka nie stanowi zagrożenia dla terenu pasa technicznego, informujemy, że nie jest wymagane uzyskiwanie pisemnego zezwolenia Urzędu Morskiego w Szczecinie na takie zbieranie, przy zachowaniu następujących zasad:
1. obszar poszukiwań to wyłącznie plaża i płytkie podbrzeże (nie wolno tego robić na wydmach, klifach, w lasach oraz na terenie Wolińskiego Parku Narodowego),
2. zbieranie może być wykonywane tylko w sposób ręczny - nieprzemysłowy (niedopuszczalne jest stosowanie narzędzi typu sita, motopompy, płuczki itp., czy sprzęt i maszyny do prac ziemnych),
3. zbieranie można wykonywać tylko w sposób nieuciążliwy dla plażowiczów.
Jednocześnie przypominamy, że sposób postępowania ze znalezionymi cennymi przedmiotami reguluje Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o rzeczach znalezionych (Dz.U. z 2015 r., poz. 397).
Zwracamy także uwagę, że Urząd Morski w Szczecinie nie jest właścicielem ani zarządcą gruntów w pasie technicznym (są nimi właściwe terytorialnie starostwa powiatowe lub gminy), zatem niniejsza informacja dotyczy jedynie kompetencji Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie, jako organu odpowiedzialnego za ochronę brzegu morskiego.

Polski Rejestr Statków S. A. oraz Krajowa Izba Gospodarki Morskiej zapraszają do wzięcia udziału w zachodniopomorskiej edycji seminarium na temat bezpieczeństwa w portach morskich, które odbędzie się 19 stycznia br. w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie. Dyrektor Urzędu objął seminarium patronatem honorowym. W programie seminarium znajdują się wystąpienia specjalistów m.in. z Akademii Morskiej w Szczecinie, Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich i Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
Rejestracji uczestnictwa można dokonać poprzez stronę internetową PRS-u, tam również znajdą Państwo informację na temat kosztów i sposobu dokonania wpłaty za udział:
https://www.prs.pl/dzialalnosc-badawczo-rozwojowa/referaty-na-konferencje-naukowe/konferencje-seminaria/seminarium-bezpieczenstwo-portow-morskich-edycja-zachodniopomorska-szczecin-2016/rejestracja.html

Program seminarium

Informujemy Państwa o podjęciu przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie zawieszonego postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości - 12,5” i wydania Zawiadomienia powiadamiającego strony o prowadzonym postępowaniu. Z treścią Zawiadomienia mogą się Państwo zapoznać się tutaj lub korzystając z zakładki „Zawiadomienia”.

W czwartek, 17 grudnia, przy historycznej nasadzie falochronu centralnego w Świnoujściu, odbyła się skromna uroczystość odsłonięcia dziewiętnastowiecznych tablic, upamiętniających budowę świnoujskich falochronów. W uroczystości wzięli udział m.in. przedstawiciele Urzędu Miasta w Świnoujściu, Klubu Przewodników „Kraina 44 Wysp” oraz Stowarzyszenia Miłośników Latarń Morskich, a odsłonięcia dokonał Andrzej Borowiec, Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. Obydwie tablice zostały wbudowane w parapet zabytkowej nasady falochronu.

Pierwsza pamiątkowa tablica była przez cały czas widoczna w nawierzchni falochronu centralnego (dawniej wschodniego), a wydobył ją wykonawca robót, związanych z przebudową obiektu, trwającą w latach 2010 – 2012, konsorcjum firm Energopol-Szczecin S.A. i Hydrobudowa Gdańsk S.A. Tablica przedstawia monogram składający się z liter i cyfry: F. W. III oraz datę 16 czerwca 1820 roku, zapisaną kombinacją liter i cyfr rzymskich: DVI. IUNI. MDCCCXX. Korona nad literami wskazuje, iż jest to monogram królewski władcy Prus, Fryderyka Wilhelma III. Wykuta na licu tablicy data odnosi się do pierwszej wizyty króla Prus, Fryderyka Wilhelma III, w Świnoujściu. Budowę świnoujskich falochronów rozpoczęto w maju 1818 roku. W czerwcu 1820 r., w ramach podróży inspekcyjnej po Pomorzu, król Fryderyk Wilhelm III przybył do Świnoujścia drogą lądową, ze Szczecina przez Wolin, by obejrzeć ówczesne arcydzieło inżynierii morskiej, czyli będące jeszcze w budowie falochrony. W towarzystwie dość licznego orszaku król przeszedł aż do ówczesnego zakończenia falochronu centralnego, gdzie przyglądał się budowie. W tym właśnie miejscu została wmurowana pierwsza pamiątkowa tablica z królewskim monogramem, o wymiarach 129 x 93 cm. 

Przy dźwiękach hymnu narodowego RP podniesiono w piątek, 16 października, polską banderę na trzech nowych jednostkach Urzędu Morskiego w Szczecinie, które będą pracować i pełnić służbę w porcie morskim w Mrzeżynie. W uroczystości, która odbyła się przy nabrzeżach basenu rybackiego, wzięli udział m.in. przedstawiciele władz samorządowych, instytucji nadzorujących wdrażanie projektów unijnych, firm branży gospodarki morskiej, a także podmiotów zarządzających portami. Nowe jednostki, tworzące zestaw pogłębiarski, zostały zaprojektowane i zbudowane przez konsorcjum firm PBP Enamor Sp. z o. o. i Techno Marine Sp. z o. o., za ok. 15,5 mln złotych, jako jeden z dwóch elementów projektu pn. „Przebudowa wejścia do morskiego portu rybackiego w Mrzeżynie”, realizowanego przez Urząd z Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich” (2007-2013). 

W piątek, 9 października, na terenie Bazy Oznakowania Nawigacyjnego w Świnoujściu, podsumowaliśmy realizację dobiegającego końca projektu pn. „Modernizacja infrastruktury zapewniającej dostęp do portów w Świnoujściu i Szczecinie – oznakowanie nawigacyjne”, zrealizowanego dzięki funduszom UE, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”.

Wykonawcą robót, wyłonionym w ramach przeprowadzonej w ubiegłym roku procedury przetargowej, jest konsorcjum firm, którego liderem jest ProNaw Sp. z o. o. z Gdańska, za cenę ok. 35 mln zł. Inwestycja obejmuje m.in. wymianę źródeł światła i modernizację zasilania stałych znaków nawigacyjnych oraz wymianę oznakowania pływającego, czyli pław rozmieszczonych na całej drodze morskiej do Szczecina. Wszystkie nowe pławy (93 szt.) będą pławami świetlnymi, z czego 68 szt. będzie wyposażonych w autonomiczne źródła zasilania (panele słoneczne), a 25 szt. (pławy lodowe) w akumulatory. W sumie, na tor podejściowy do Świnoujścia (o długości ok. 60,8 km) trafią 24 nowe, duże pławy morskie, a zimą 25 nowych pław lodowych, natomiast na torze wodnym Świnoujście – Szczecin (67,7 km) znajdą się 44 nowe pławy torowe. Nowe pławy są wykonane z tworzywa sztucznego (stare pławy pochodzą z lat 70., 80. ubiegłego wieku i są stalowe), a ich waga wynosi od 2,6 do 2,8 tony (waga starych pław to od 5 do 8 ton). Dodatkowo, nowe pławy będą wyposażone w urządzenia, które pozwolą nam na ich stały monitoring i natychmiastowy dostęp do informacji o ewentualnej awarii, rozładowaniu akumulatora czy zmianie pozycji znaku. 

W środę, 30 września, odbyła się plenerowa konferencja prasowa, poświęcona zakończeniu robót budowlanych związanych z II etapem modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin. Podsumowaliśmy na niej cały okres realizacji projektu, współfinansowanego z funduszy UE, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. Jego koszt to ok. 328 mln złotych, z czego dofinansowanie unijne wyniosło ok. 256 mln zł.

Drugi etap modernizacji toru objął przebudowę umocnień brzegowych kanału Piastowskiego i kanału Mielińskiego, po stronie wschodniej i zachodniej, na odcinku o długości ponad 8 km toru wodnego. Zmodernizowane umocnienia brzegowe zostały przystosowane do docelowej głębokości toru 12,5 m. Celem modernizacji umocnień (których budowa znajdzie się także w trzecim etapie, np. wzdłuż wschodniego brzegu Odry, na wysokości Stołczyna i Skolwina) jest zabezpieczenie brzegu przed rozmywaniem oraz zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi statków znajdujących się na drodze wodnej. Dzięki temu zostaną również wyeliminowane niekorzystne zjawiska, takie jak spłycenia czy przegłębienia, związane z uszkodzeniami lub osunięciami starych umocnień. W zakres robót budowlanych weszły także: likwidacja przeszkód nawigacyjnych (m.in. zniszczonych dalb, pomostu i pozostałości konstrukcji zdegradowanych umocnień), zalądowienie zatoczek po dawnej karsiborskiej przeprawie promowej, budowa nabrzeża technicznego na wyspie Mielin oraz odtworzenie nabrzeża nr 91. Przez ponad dwa i pół roku trwania budowy do modernizacji brzegów zużyto ok. miliona ton narzutu kamiennego i milion metrów kwadratowych geowłókniny.

Informujemy, że Ministerstwo Środowiska zaprasza do wzięcia udziału w konferencji "Razem ku Zielonej Przyszłości- fundusze norweskie i EOG  na rzecz edukacji ekologicznej". Celem konferencji jest podsumowanie dotychczasowych działań oraz wymiana doświadczeń pomiędzy beneficjentami a instytucjami zaangażowanymi we wdrażanie funduszy EOG i norweskich. Konferencja odbędzie się  16 września 2015 r. we Wrocławiu.

Uczestnictwo w wydarzeniu jest bezpłatne.

Szczegółowe informacje oraz formularz zgłoszeniowy dostępne są na stronie http://wydarzenia-fundusze.mos.gov.pl/

Zapraszamy Państwa do zapoznania się z przesłaniem Sekretarza Generalnego Międzynarodowej Organizacji Morskiej, p. Koji Sekimizu, wystosowanym do ludzi morza z okazji Światowego Dnia Morza 2015 oraz informujemy, że na dzień obchodów w Polsce, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, wyznaczyło dzień 22 września br.