W czwartek, 11 stycznia, w siedzibie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej odbyło się pierwsze spotkanie Komitetu Organizacyjnego Światowych Dni Morza 2018, z udziałem wiceminister Anny Moskwy. Przedstawiciele resortu zaprezentowali na nim stan przygotowań do tego niezwykle ważnego i prestiżowego wydarzenia, organizowanego przez MGMiŻŚ we współpracy z Międzynarodową Organizacją Morską (IMO). Impreza odbędzie się w Szczecinie, w dniach 13-16 czerwca br.

W posiedzeniu uczestniczyli m.in. przedstawiciele zarządów morskich portów, uczelni morskich, firm branżowych, a także Urzędu Morskiego w Szczecinie. Zebrani dyskutowali m.in. o przedstawionych przez MGMiŻŚ propozycjach tematów wiodących, wynikających z hasła przewodniego tegorocznych obchodów: „IMO 70: Nasze dziedzictwo – lepsza żegluga morska dla lepszej przyszłości”. Rok 2018 będzie bowiem rokiem obchodów 70-lecia istnienia IMO. Przedstawiciele resortu wyrazili przekonanie, że wydarzenie wpisze się także w tegoroczne obchody 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, jak również będzie stanowić bardzo dobrą okazję do promocji wizerunku naszego kraju za granicą oraz polskiego potencjału w sektorze związanym z gospodarką morską.


Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (mgm.gov.pl) Komitet Organizacyjny Światowych Dni Morza 2018 Komitet Organizacyjny Światowych Dni Morza 2018



Jak podaje portal „GazetaPrawna.pl”, powołując się na dane Ministerstwa Rozwoju, Urząd Morski w Szczecinie jest w tej chwili jednym z liderów wykorzystania funduszy unijnych z perspektywy finansowej 2014-2020. Wartość umów o dofinansowanie, podpisanych do końca 2017 roku, to ponad 1 mld 600 mln złotych. Ze względu na realizowane inwestycje infrastrukturalne, Urząd jest przede wszystkim beneficjentem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, ale korzystamy także ze wsparcia środków UE, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (przy tzw. projektach miękkich).

http://biznes.gazetaprawna.pl/galerie/1097079,duze-zdjecie,1,podzial-srodkow-unijnych-w-polsce.html



W ramach przeprowadzonego postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego na budowę dwóch wielozadaniowych jednostek pływających, za najkorzystniejszą uznano ofertę złożoną przez REMONTOWĄ Shipbuilding S.A. z Gdańska, za cenę ok. 213 mln złotych. Zgodnie z przepisami, dokumentacja przetargowa zostanie teraz skierowana do kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po jej pozytywnej weryfikacji będzie możliwe podpisanie umowy z wybranym wykonawcą.

Inwestycja jest realizowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i obejmuje budowę dwóch statków wielozadaniowych z podstawową funkcją lodołamacza pełnomorskiego wraz z wyposażeniem w urządzenia specjalistyczne. Jednostki wielozadaniowe w codziennej eksploatacji będą wykorzystywane m.in. do transportu, obsługi, wymiany i kontroli pław morskich, do wykonywania pomiarów hydrograficznych z obróbką i opracowywaniem pomiarów, do holowania i lodołamania oraz jako jednostki wspierające inne służby w ratownictwie morskim, gaszeniu pożarów i zwalczaniu rozlewów olejowych. Koszt całego projektu to 240 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie 204 mln zł. Jednostki powinny być gotowe do czerwca 2020 roku.



W ramach projektu pn. „Zabezpieczenie zagrożonych odcinków zachodniego wybrzeża”, realizowanego przez Urząd Morski w Szczecinie przy współudziale środków z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, zostały podpisane kolejne umowy. W wyniku przeprowadzonej procedury zamówień publicznych wykonawcą prac, związanych ze sztucznym zasilaniem brzegu, zostało konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. z Gdańska (lider konsorcjum), Rohde Nielsen A/S z Danii i Hegemann GmbH z Niemiec, za łączną kwotę ok. 20 mln zł, natomiast funkcję inżyniera kontraktu dla tego projektu będzie pełnić Przedsiębiorstwo Usług Inwestycyjnych EKO-INVEST S.A. ze Szczecina, za kwotę ok. 421 tys. zł. Wartość całego projektu to ok. 53 mln zł, z czego dofinansowanie UE wynosi ok. 45 mln zł.


Dla przypomnienia - projekt obejmuje:

  • zabezpieczenie 3 km brzegu morskiego pomiędzy Dziwnówkiem a Dziwnowem poprzez modernizację grupy ostróg brzegowych i późniejsze wykonanie na tym odcinku sztucznego zasilania brzegu (ok. 410 tys. metrów sześciennych materiału piaszczystego),

  • zabezpieczenie ok. 1,5 km brzegu morskiego pomiędzy Rewalem a Trzęsaczem, gdzie na odcinku ok. 210 m wybudowana będzie kamienna opaska brzegowa, osiem ostróg brzegowych oraz wykonane sztuczne zasilanie brzegu (ok. 195 tys. metrów sześciennych materiału piaszczystego).



Informujemy Państwa, że w zakładce „Zamówienia publiczne – Aktualne – Powyżej 30 tys. euro – Przetarg nieograniczony” zostało opublikowane ogłoszenie o zamówieniu na „Zaprojektowanie oraz wykonanie robót budowlanych i pogłębiarskich w ramach modernizacji toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”.



Jeszcze w grudniu ubiegłego roku, Prezes Rady Ministrów, Mateusz Morawiecki, podpisał Uchwałę nr 204/2017 Rady Ministrów z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2019 – 2028”. Program będzie finansowany z budżetu państwa, a ogólna kwota środków w całym okresie jego realizacji wyniesie 237 mln 967 tys. złotych. Celem programu jest trwałe utrzymanie bezpiecznego dostępu od strony morza do portów położonych w rejonie ujścia Odry, a w szczególności Szczecina i Świnoujścia (w tym nowego portu zewnętrznego z terminalem LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego) oraz Polic. Dzięki temu zostanie utrzymana ich obecna pozycja gospodarcza oraz zostaną stworzone warunki do dalszego rozwoju (w oparciu o odrębne projekty inwestycyjne). Ponadto utrzymanie odpowiednich parametrów infrastruktury dostępowej (w tym obrotnicy NATO) jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa i obronności państwa.



W czwartek, 21 grudnia, w siedzibie Wojewody Zachodniopomorskiego odbyła się uroczystość podpisania przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowy o dofinansowanie projektu pn. „Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”. W uroczystości wzięli udział m. in.: podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej - Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju - Witold Słowik, wicewojewoda zachodniopomorski - Marek Subocz, prezydent Szczecina - Piotr Krzystek, a także zachodniopomorscy parlamentarzyści i przedstawiciele Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

Projekt jest współfinansowany przez UE ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020; Priorytet: Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego; Działanie: 3.2 Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych. Jego efektem będzie uzyskanie docelowej głębokości 12,5 m na długości ok. 62 km toru wodnego Świnoujście – Szczecin. Wartość całego projektu to ok. 1,4 mld zł

Więcej informacji o projekcie:
Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m – projekt nr POIS.03.02.00-00-0012/17



Podpisanie umowy o dofinansowanie Podpisanie umowy o dofinansowanie Podpisanie umowy o dofinansowanie



W tym tygodniu została podpisana pierwsza z większych umów w projekcie pn. „Zabezpieczenie zagrożonych odcinków zachodniego wybrzeża”, realizowanym przez Urząd Morski w Szczecinie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Oś priorytetowa II: Ochrona środowiska w tym adaptacja do zmian klimatu, Działanie 2.1 Adaptacja do zmian klimatu wraz zabezpieczeniem i zwiększeniem odporności na klęski żywiołowe, w szczególności katastrofy naturalne oraz monitoring środowiska. Wartość całego projektu to ok. 53 mln zł, z czego dofinansowanie UE wynosi ok. 45 mln zł.

Projekt obejmuje:

  • zabezpieczenie 3 km brzegu morskiego pomiędzy Dziwnówkiem a Dziwnowem poprzez modernizację grupy ostróg brzegowych i późniejsze wykonanie na tym odcinku sztucznego zasilania brzegu (ok. 410 tys. metrów sześciennych materiału piaszczystego),
  • zabezpieczenie ok. 1,5 km brzegu morskiego pomiędzy Rewalem a Trzęsaczem, gdzie na odcinku ok. 210 m wybudowana będzie kamienna opaska brzegowa, osiem ostróg brzegowych oraz wykonane sztuczne zasilanie brzegu (ok. 195 tys. metrów sześciennych materiału piaszczystego).

W wyniku przeprowadzonej procedury zamówień publicznych wykonawcą robót budowlanych, związanych z usunięciem i budową ostróg brzegowych oraz budową opaski brzegowej, jest Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe HYDROBUD Adam Dzik z Ustronia Morskiego, za łączną kwotę ok. 20 mln zł. Termin wykonania robót to 30 października 2018 roku, z przerwą w sezonie letnim (lipiec – sierpień).



Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, zapraszamy Państwa do wyrażania opinii, dotyczących ewentualnej potrzeby zmian lub możliwości udoskonalenia zapisów obecnie obowiązujących Przepisów Portowych (Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego z 2013 r. poz. 2932; zm.: z 2014 r. poz. 242, z 2015 r. poz. 4533 oraz z 2017 r. poz. 2099).
Prosimy o nadsyłanie konkretnych propozycji do 15 stycznia 2018 r., na poniższy adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
O trybie procedowania ewentualnych zmian zdecydujemy po analizie Państwa propozycji.



Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie podaje do publicznej wiadomości informację o wyłożeniu do publicznego wglądu wykazu uwag i wniosków złożonych do projektu planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich (morskich wód wewnętrznych) dla Zalewu Szczecińskiego oraz projektu planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich dla Zalewu Kamieńskiego wraz prognozami oddziaływania na środowisko ww. planów.


Załączniki:


Mapa obrazująca obszar projektu planu - Zalew Szczeciński Mapa obrazująca obszar projektu planu - Zalew Kamieński


Z dniem 1 grudnia 2017 roku Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, na wniosek Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie, powołał na stanowisko Zastępcy Dyrektora ds. Technicznych Pawła Szumnego (ur. 1981). Zastąpił on Zbigniewa Piętkę, który został powołany na stanowisko członka rad nadzorczych oraz członka zarządu ds. infrastruktury w spółce ENEA. Paweł Szumny jest absolwentem Akademii Morskiej w Szczecinie, kierunek: transport morski, specjalność: eksploatacja portów i floty morskiej. Swoje doświadczenie zawodowe w gospodarce morskiej zdobywał już podczas studiów na praktykach, które odbywał na statkach oraz w spółkach znajdujących się na terenie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Przez większość swojego życia zawodowego zajmował się logistyką drogową i morską, zajmując kierownicze stanowiska. Na stanowisku dyrektora ds. logistyki zdobyte wcześniej doświadczenie umożliwiło mu, z sukcesem, przywrócić port w Kostrzynie nad Odrą na mapę portów śródlądowych w Polsce. W późniejszych latach piastował stanowisko samodzielnego specjalisty ds. technicznych w miejskiej spółce Żegluga Szczecińska. Następnie pracował w ZMPSiŚ S.A., na stanowisku specjalisty ds. wsparcia biznesu oraz rozwoju żeglugi śródlądowej w porcie Szczecin-Świnoujście. Jednocześnie pełnił funkcję organu doradczego przy Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej jako członek grupy roboczej Komitetu Sterującego ds. Spraw Inwestycji na Śródlądowych Drogach Wodnych.



Zastępca Dyrektora ds. Technicznych - Paweł Szumny Zastępca Dyrektora ds. Technicznych - Paweł Szumny Zastępca Dyrektora ds. Technicznych - Paweł Szumny



W poniedziałek, 4 grudnia, w siedzibie Urzędu odbyła się konferencja „Szczecin i Świnoujście – perspektywy rozwoju portów Pomorza Zachodniego”, zorganizowana przez Klaster Morski Pomorza Zachodniego. Wręczono na niej osiemnaście certyfikatów dla instytucji i firm, które stały się nowymi członkami Klastra – to m.in. Urząd Morski w Szczecinie, Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie, Akademia Morska w Szczecinie, PŻM, PŻB, Unity Line czy Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu.

Głównym tematem konferencji była strategia rozwoju zachodniopomorskich portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki morskiej regionu, kraju i basenu Morza Bałtyckiego. Prelegenci przybliżyli na niej trwające i planowane inwestycje infrastrukturalne, poprawiające dostępność portów od strony lądu i morza. Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, Wojciech Zdanowicz, w swym wystąpieniu omówił zakres, stan zaawansowania i harmonogram projektu związanego z pogłębieniem toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra.



Konferencja Klastra Morskiego Pomorza Zachodniego Konferencja Klastra Morskiego Pomorza Zachodniego Konferencja Klastra Morskiego Pomorza Zachodniego



Grupa MARS Shipyards & Offshore oraz LOTOS będą współpracowały w zakresie remontów i recyklingu platform offshore. 4 grudnia, w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie, strony podpisały w tej sprawie list intencyjny. Podpisany przez prezesa zarządu Grupy Lotos, Marcina Jastrzębskiego, i członka zarządu MS TFI, Konrada Konefała, dokument otwiera nowe możliwości dla rozwoju spółek stoczniowych.

Podpisany list intencyjny otwiera drogę do realizacji nowych projektów związanych z remontami i recyklingiem platform offshore z wykorzystaniem nowoczesnych technologii oraz w zgodzie z najwyższymi standardami w zakresie ochrony środowiska. Powodem dla podjęcia realizacji tego projektu jest chęć optymalnego wykorzystania posiadanych zasobów przemysłowych, w tym możliwość wykorzystania części infrastruktury stoczniowej, a w ślad za tym wykreowanie nowych miejsc pracy. List podpisano w obecności Macieja Styczyńskiego, naczelnika Wydziału Przemysłu Okrętowego w MGMiŻŚ, który reprezentował Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.



Podpisanie listu intencyjnego Podpisanie listu intencyjnego Podpisanie listu intencyjnego



W piątek, 24 listopada, odbyła się w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie konferencja, dotycząca innowacyjności w systemach wspomagania bezpieczeństwa żeglugi. Wzięli w niej udział m.in. przedstawiciele wszystkich urzędów morskich (Szczecin, Gdynia, Słupsk), Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa SAR, Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie, Straży Granicznej, Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., Akademii Morskiej w Szczecinie, Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, a także firm specjalizujących się w projektowaniu i wdrażaniu systemów łączności operacyjnej oraz nowoczesnych systemów nawigacyjnych. Pomysłodawcami konferencji, będącej także swoistym forum wymiany doświadczeń, byli pracownicy Służby Kontroli Ruchu Statków UMS, którzy wystąpili z prezentacją na temat personalizacji systemu radarowego w oparciu o rozwiązania nietypowe.

 

Uroczystość wręczenia odznaczeń w Urzędzie Morskim w Szczecinie Uroczystość wręczenia odznaczeń w Urzędzie Morskim w Szczecinie

 

We wtorek, 21 listopada, Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie podpisał z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę o dofinansowanie projektu pn. „Przegląd i aktualizacja map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego od strony morza w tym morskich wód wewnętrznych we właściwości Urzędu Morskiego w Szczecinie”. Projekt jest finansowany ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Oś priorytetowa II: Ochrona środowiska w tym adaptacja do zmian klimatu, Działanie 2.1 Adaptacja do zmian klimatu wraz zabezpieczeniem i zwiększeniem odporności na klęski żywiołowe, w szczególności katastrofy naturalne oraz monitoring środowiska. Wartość projektu to ok. 600 tysięcy złotych, z czego dofinansowanie UE wyniesie ok. 510 tys. złotych.

Przegląd i aktualizacja map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego wynika z zapisów Ustawy Prawo wodne i jest niezbędna dla wykonania postanowień unijnej Dyrektywy Powodziowej. Jest to realizacja drugiego cyklu planistycznego. W wyniku przeglądu i aktualizacji MZP i MRP od strony morza powstaną mapy oraz bazy danych przestrzennych, przedstawiające zagrożenie oraz ryzyko powodziowe od strony morza, w tym morskich wód wewnętrznych. Prace będą obejmować aktualizację map już opracowanych (wykonanych w pierwszym cyklu planistycznym), jak również opracowanie nowych map dla obszarów wskazanych w wyniku przeglądu i aktualizacji wstępnej oceny ryzyka powodziowego. Aktualizacja map będzie obejmować przygotowanie właściwych danych wejściowych, przeprowadzenie modelowania hydraulicznego oraz wygenerowanie nowych map zagrożenia powodziowego, a następnie map ryzyka powodziowego w postaci bazy danych przestrzennych oraz wizualizacji kartograficznych. Po opracowaniu wszystkie dane zostaną przekazane Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie.

Na początku listopada, w wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego, została zawarta umowa z firmą Multiconsult Polska Sp. z o. o. z Warszawy na realizację zadania pn. „Wykonanie przeglądu i aktualizacji map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego od strony morza w tym morskich wód wewnętrznych we właściwości Urzędu Morskiego w Szczecinie”, na kwotę ok. 444 tys. złotych. Zgodnie z umową, termin realizacji zamówienia to 31 maja 2019 roku.