W piątek, 3 października, w hali produkcyjnej Stoczni Szczecińskiej „Wulkan” odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach pod budowę nowego stawiacza pław dla Urzędu Morskiego w Szczecinie. Symboliczne palenie blach to cięcie pierwszych arkuszy stali, służących do budowy sekcji kadłuba nowego statku. W ceremonii, która formalnie rozpoczyna proces budowy jednostki, wzięli udział: Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Bartosz Brożyński, wicewojewoda zachodniopomorski, Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego, Radosław Kowalczyk, prezes zarządu Stoczni Szczecińskiej „Wulkan”, Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, a także parlamentarzyści, samorządowcy, przedstawiciele firm branży gospodarki morskiej, pracownicy biura projektowego, kooperanci, partnerzy i pracownicy Stoczni.
Umowę ze Stocznią Szczecińską „Wulkan” Sp. z o. o. na realizację zadania „Zakup stawiacza pław”, służącego do obsługi oznakowania nawigacyjnego w portach i na torach wodnych w jurysdykcji Urzędu Morskiego w Szczecinie podpisaliśmy w kwietniu tego roku. Wartość kontraktu to ponad 30 mln złotych. Nowy stawiacz pław będzie służył do obsługi oznakowania nawigacyjnego na akwenach znajdujących się w kompetencji terytorialnej Urzędu, czyli obiektów i budowli, znajdujących się na wodzie, których funkcją jest wskazywanie bezpiecznej drogi wszystkim uczestnikom ruchu morskiego. Do jego zadań będzie należało m.in. wystawianie i zdejmowanie pław na torach wodnych oraz konserwacja stałych znaków nawigacyjnych na wodzie (np. staw czy dalb). Prócz tego jednostka będzie także mogła brać udział w akcjach lodołamania. Podstawowe parametry konstrukcyjne jednostki to: długość całkowita - 29 m, szerokość całkowita - 8,30 m, wysokość do pokładu głównego - 2,70 m, zanurzenie projektowe - 1,80 m, zanurzenie konstrukcyjne - 2,20 m, prędkość – 10 węzłów. Stawiacz będzie miał klasę lodową L1. Termin wykonania zamówienia to 18 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Stawiacz pław zostanie zaprojektowany zgodnie z „Przepisami Klasyfikacji i Budowy Statków Morskich” dla rejonu III (praca w odległości maksymalnie 20 mil morskich od linii brzegowej), a nadzór przy jego budowie będzie realizowany przez towarzystwo klasyfikacyjne Polski Rejestr Statków S.A. Jednostka zostanie wybudowana na terenie Stoczni Szczecińskiej „Wulkan” Sp. z o. o., na bazie projektu opracowanego przez Seatech Engineering Sp. z o.o. Za realizację systemów elektrycznych będzie odpowiadać Elektryka Morska Sp. z o.o. Proces budowy jednostki będzie przebiegał pod nadzorem Stoczni Szczecińskiej „Wulkan”. Zaangażowana w jego realizację będzie zarówno Stocznia, jak i szczecińskie firmy, posiadające odpowiednie kompetencje oraz wieloletnie doświadczenie w budowie i wyposażaniu statków. Stocznia Szczecińska „Wulkan” będzie odpowiadać za prefabrykację konstrukcji stalowej, budowę kadłuba, wyposażenie pokładowe, a także przeprowadzenie prac związanych z zabezpieczeniem antykorozyjnym. Po zakończeniu tych etapów zostanie przeprowadzona operacja wodowania jednostki. Następnie jednostka zostanie przycumowana do nabrzeża, gdzie pod nadzorem Stoczni rozpocznie się proces jej wyposażania, realizowany przez wyspecjalizowane firmy branżowe. Realizacja budowy jednostki „na gotowo” przez Stocznię Szczecińską „Wulkan” stanowi bez wątpienia wydarzenie o szczególnym znaczeniu, symbolizującym powrót do budowy w pełni wyposażonych statków po ponad 20 latach przerwy. Nowy stawiacz pław, który zastąpi będącą w służbie Urzędu już 50 lat podobną jednostkę - „Galaktykę”, jest niezbędny dla zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi na naszych akwenach. Jego głównym zadaniem będzie obsługa znaków nawigacyjnych – ich stawianie, podnoszenie oraz serwisowanie i konserwacja.
Główne cechy techniczne jednostki:
- przystosowanie do klasy lodowej L1 (samodzielna żegluga w zimie na morzach niearktycznych w ciężkich warunkach lodowych) i żeglugi w rejonie III (praca w odległości maksymalnie 20 mil morskich od linii brzegowej),
- wyposażenie w specjalistyczny żuraw oraz kabestan do obsługi pław i kotwic,
- maksymalnie powiększony pokład roboczy,
- możliwość pracy z 4 pławami o masie 4 500 kg każda oraz 2 kotwicami o masie 1 500 kg (z łańcuchami),
- dzielność morska, umożliwiająca pracę przy wietrze do 6°B i stanie morza 4,
- zakwaterowanie dla 14 osób, w tym 6-osobowej stałej załogi,
- autonomia do 4 dni żeglugi bez zawijania do portu,
- możliwość operowania na wodach Zalewu Szczecińskiego i Morza Bałtyckiego.
![]() | ![]() | ![]() |
---|---|---|
![]() | ![]() | ![]() |