W środę, 9 września, na terenie Mariny Trzebież odbyła się plenerowa konferencja informacyjna, poświęcona modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra. Wziął w niej udział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marek Gróbarczyk, a także wojewoda zachodniopomorski, Tomasz Hinc, oraz przedstawiciele samorządów i firm branży gospodarki morskiej.

Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin obejmuje pogłębienie toru wodnego do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych, w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych. Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków, zawijających do Szczecina, zwiększy się do wartości ok. 11,0 m, a co za tym idzie, zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków. Projekt jest realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 – 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld złotych. Inwestycja zakończy się w 2022 roku.

Powstające na Zalewie Szczecińskim nowe wyspy, które staną się jednocześnie polami refulacyjnymi, są zlokalizowane na wysokości, mniej więcej, dwudziestego drugiego i dwudziestego ósmego kilometra toru, kilka kilometrów na północny wschód od jego krawędzi. Ich parametry to: W22: średnica 1250 m, powierzchnia ok. 123 ha, średnia wysokość 5 m; W28: średnica 1780 m, powierzchnia ok. 250 ha, średnia wysokość 5 m. Do wydobycia podczas prac na torze jest ok. 23 mln metrów sześciennych urobku, a łączna pojemność nowych pól refulacyjnych, wraz z rezerwą, wyniesie niemal 40 mln metrów sześciennych. Po zakończeniu inwestycji jedna z wysp pozostanie czynnym polem, zdolnym przyjąć materiał z bieżących prac czerpalnych, szacunkowo, przez najbliższych kilkanaście lat. Na obydwu wyspach nasadzona zostanie roślinność, by tereny te mogły stać się w przyszłości także miejscem bytowania awifauny i różnorodnych siedlisk przyrodniczych.

W III kwartale do prac pogłębiarskich na torze zostaną przez wykonawcę skierowane dwie kolejne pogłębiarki. Od połowy sierpnia prace są prowadzone pomiędzy 16 a 35 kilometrem toru (Zalew Szczeciński), a później równolegle: od połowy października pomiędzy kilometrem 35 a 44 (wyspa Chełminek – pole refulacyjne Mańków), pod koniec listopada pomiędzy kilometrem 44 – 54 (pole Mańków – Inoujście), a pod koniec grudnia pomiędzy kilometrem 54 -62 (Inoujście – stocznia Gryfia). Trwają także prace związane ze zmianą systemu zasilania znaków nawigacyjnych i przekładaniem kabli światłowodowych.

Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin - fot.1 Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin fot.2 Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin fot.3 Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin - fot.1 Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin fot.2 Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin fot.3