17-12-15      Robert Tomaszewski      Artykuły

W czwartek, 17 grudnia, przy historycznej nasadzie falochronu centralnego w Świnoujściu, odbyła się skromna uroczystość odsłonięcia dziewiętnastowiecznych tablic, upamiętniających budowę świnoujskich falochronów. W uroczystości wzięli udział m.in. przedstawiciele Urzędu Miasta w Świnoujściu, Klubu Przewodników „Kraina 44 Wysp” oraz Stowarzyszenia Miłośników Latarń Morskich, a odsłonięcia dokonał Andrzej Borowiec, Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. Obydwie tablice zostały wbudowane w parapet zabytkowej nasady falochronu.

Pierwsza pamiątkowa tablica była przez cały czas widoczna w nawierzchni falochronu centralnego (dawniej wschodniego), a wydobył ją wykonawca robót, związanych z przebudową obiektu, trwającą w latach 2010 – 2012, konsorcjum firm Energopol-Szczecin S.A. i Hydrobudowa Gdańsk S.A. Tablica przedstawia monogram składający się z liter i cyfry: F. W. III oraz datę 16 czerwca 1820 roku, zapisaną kombinacją liter i cyfr rzymskich: DVI. IUNI. MDCCCXX. Korona nad literami wskazuje, iż jest to monogram królewski władcy Prus, Fryderyka Wilhelma III. Wykuta na licu tablicy data odnosi się do pierwszej wizyty króla Prus, Fryderyka Wilhelma III, w Świnoujściu. Budowę świnoujskich falochronów rozpoczęto w maju 1818 roku. W czerwcu 1820 r., w ramach podróży inspekcyjnej po Pomorzu, król Fryderyk Wilhelm III przybył do Świnoujścia drogą lądową, ze Szczecina przez Wolin, by obejrzeć ówczesne arcydzieło inżynierii morskiej, czyli będące jeszcze w budowie falochrony. W towarzystwie dość licznego orszaku król przeszedł aż do ówczesnego zakończenia falochronu centralnego, gdzie przyglądał się budowie. W tym właśnie miejscu została wmurowana pierwsza pamiątkowa tablica z królewskim monogramem, o wymiarach 129 x 93 cm. 

  16-10-15      Robert Tomaszewski      Artykuły

Przy dźwiękach hymnu narodowego RP podniesiono w piątek, 16 października, polską banderę na trzech nowych jednostkach Urzędu Morskiego w Szczecinie, które będą pracować i pełnić służbę w porcie morskim w Mrzeżynie. W uroczystości, która odbyła się przy nabrzeżach basenu rybackiego, wzięli udział m.in. przedstawiciele władz samorządowych, instytucji nadzorujących wdrażanie projektów unijnych, firm branży gospodarki morskiej, a także podmiotów zarządzających portami. Nowe jednostki, tworzące zestaw pogłębiarski, zostały zaprojektowane i zbudowane przez konsorcjum firm PBP Enamor Sp. z o. o. i Techno Marine Sp. z o. o., za ok. 15,5 mln złotych, jako jeden z dwóch elementów projektu pn. „Przebudowa wejścia do morskiego portu rybackiego w Mrzeżynie”, realizowanego przez Urząd z Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich” (2007-2013). 

  12-10-15      Robert Tomaszewski      Artykuły

W piątek, 9 października, na terenie Bazy Oznakowania Nawigacyjnego w Świnoujściu, podsumowaliśmy realizację dobiegającego końca projektu pn. „Modernizacja infrastruktury zapewniającej dostęp do portów w Świnoujściu i Szczecinie – oznakowanie nawigacyjne”, zrealizowanego dzięki funduszom UE, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”.

Wykonawcą robót, wyłonionym w ramach przeprowadzonej w ubiegłym roku procedury przetargowej, jest konsorcjum firm, którego liderem jest ProNaw Sp. z o. o. z Gdańska, za cenę ok. 35 mln zł. Inwestycja obejmuje m.in. wymianę źródeł światła i modernizację zasilania stałych znaków nawigacyjnych oraz wymianę oznakowania pływającego, czyli pław rozmieszczonych na całej drodze morskiej do Szczecina. Wszystkie nowe pławy (93 szt.) będą pławami świetlnymi, z czego 68 szt. będzie wyposażonych w autonomiczne źródła zasilania (panele słoneczne), a 25 szt. (pławy lodowe) w akumulatory. W sumie, na tor podejściowy do Świnoujścia (o długości ok. 60,8 km) trafią 24 nowe, duże pławy morskie, a zimą 25 nowych pław lodowych, natomiast na torze wodnym Świnoujście – Szczecin (67,7 km) znajdą się 44 nowe pławy torowe. Nowe pławy są wykonane z tworzywa sztucznego (stare pławy pochodzą z lat 70., 80. ubiegłego wieku i są stalowe), a ich waga wynosi od 2,6 do 2,8 tony (waga starych pław to od 5 do 8 ton). Dodatkowo, nowe pławy będą wyposażone w urządzenia, które pozwolą nam na ich stały monitoring i natychmiastowy dostęp do informacji o ewentualnej awarii, rozładowaniu akumulatora czy zmianie pozycji znaku. 

  02-10-15      Robert Tomaszewski      Artykuły

W środę, 30 września, odbyła się plenerowa konferencja prasowa, poświęcona zakończeniu robót budowlanych związanych z II etapem modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin. Podsumowaliśmy na niej cały okres realizacji projektu, współfinansowanego z funduszy UE, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. Jego koszt to ok. 328 mln złotych, z czego dofinansowanie unijne wyniosło ok. 256 mln zł.

Drugi etap modernizacji toru objął przebudowę umocnień brzegowych kanału Piastowskiego i kanału Mielińskiego, po stronie wschodniej i zachodniej, na odcinku o długości ponad 8 km toru wodnego. Zmodernizowane umocnienia brzegowe zostały przystosowane do docelowej głębokości toru 12,5 m. Celem modernizacji umocnień (których budowa znajdzie się także w trzecim etapie, np. wzdłuż wschodniego brzegu Odry, na wysokości Stołczyna i Skolwina) jest zabezpieczenie brzegu przed rozmywaniem oraz zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi statków znajdujących się na drodze wodnej. Dzięki temu zostaną również wyeliminowane niekorzystne zjawiska, takie jak spłycenia czy przegłębienia, związane z uszkodzeniami lub osunięciami starych umocnień. W zakres robót budowlanych weszły także: likwidacja przeszkód nawigacyjnych (m.in. zniszczonych dalb, pomostu i pozostałości konstrukcji zdegradowanych umocnień), zalądowienie zatoczek po dawnej karsiborskiej przeprawie promowej, budowa nabrzeża technicznego na wyspie Mielin oraz odtworzenie nabrzeża nr 91. Przez ponad dwa i pół roku trwania budowy do modernizacji brzegów zużyto ok. miliona ton narzutu kamiennego i milion metrów kwadratowych geowłókniny.

  04-09-15      Robert Tomaszewski      Artykuły

Informujemy, że Ministerstwo Środowiska zaprasza do wzięcia udziału w konferencji "Razem ku Zielonej Przyszłości- fundusze norweskie i EOG  na rzecz edukacji ekologicznej". Celem konferencji jest podsumowanie dotychczasowych działań oraz wymiana doświadczeń pomiędzy beneficjentami a instytucjami zaangażowanymi we wdrażanie funduszy EOG i norweskich. Konferencja odbędzie się  16 września 2015 r. we Wrocławiu.

Uczestnictwo w wydarzeniu jest bezpłatne.

Szczegółowe informacje oraz formularz zgłoszeniowy dostępne są na stronie http://wydarzenia-fundusze.mos.gov.pl/

  03-09-15      Robert Tomaszewski      Artykuły

Zapraszamy Państwa do zapoznania się z przesłaniem Sekretarza Generalnego Międzynarodowej Organizacji Morskiej, p. Koji Sekimizu, wystosowanym do ludzi morza z okazji Światowego Dnia Morza 2015 oraz informujemy, że na dzień obchodów w Polsce, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, wyznaczyło dzień 22 września br.

 

  23-07-15      Administrator      Artykuły
  23-07-15      Administrator      Artykuły
  23-07-15      Administrator      Artykuły
  04-06-15      Administrator      Artykuły