W sobotę, 20 lipca, w Trzebieży, rozpoczęły się pięćdziesiąte piąte Etapowe Regaty Turystyczne. Na uroczystości rozpoczęcia regat reprezentował nas kapitan portu w Trzebieży, Radosław Pawlik. Regaty zostaną rozegrane na akwenach Zalewu Szczecińskiego, Morza Bałtyckiego i Zalewu Kamieńskiego, między portami Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego. Potrwają do 28 lipca.


 Wystartowały 55. ERT  Wystartowały 55. ERT  Wystartowały 55. ERT

Od końca czerwca trwa w Świnoujściu remont starych ostróg przy falochronie centralnym. Przeprowadza go firma AQUA-NEKO z Dobrej. Zakres prac obejmuje rozbiórkę starej nawierzchni i ułożenie nowej nawierzchni kamiennej, demontaż starego oraz montaż nowego oświetlenia, remont oczepów betonowych, a także uzupełnienie szczelin dylatacyjnych masą bitumiczną. Roboty potrwają do końca września, a ich wartość to ponad 1,5 mln złotych.

Falochron centralny w Świnoujściu, wybudowany w pierwszej połowie XIX wieku, stanowi wschodni brzeg ujścia cieśniny Świny do Morza Bałtyckiego. Ma konstrukcję narzutowo - kamienną z nadbudową betonową (żelbetową), a jego całkowita długość to ok. 1,5 km. Od strony wschodniej wierzchnią warstwę narzutu falochronu stanowią gwiazdobloki, którymi umocniona jest również jego głowica. Po stronie zachodniej falochron posiada siedem ostróg kamiennych, których zadaniem jest wytłumianie falowania przy wejściu do portu. Od czasu wybudowania infrastruktury dostępowej do nowego portu zewnętrznego, falochron, do którego od strony wschodniej dobudowano wówczas nową ostrogę o długości ok. 255 metrów, pełni także funkcję osłony tego portu od strony zachodniej.


 Remont ostróg przy falochronie centralnym w Świnoujściu  Remont ostróg przy falochronie centralnym w Świnoujściu  Remont ostróg przy falochronie centralnym w Świnoujściu

W niedzielę, 14 lipca, siły ze składu 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu (Grupa Nurków Minerów oraz żołnierze z 12. Dywizjonu Trałowców, okręt ORP Flaming wraz z załogą z 13. Dywizjonu Trałowców) przeprowadziły akcję wydobycia, przetransportowania i neutralizacji lotniczej miny morskiej, typu Mark IV, pochodzącej z okresu II wojny światowej.

Wymiary miny: walec o średnicy 0,45 m i długości 2,6 m; waga: 750 kg, w tym 425 kg materiału wybuchowego. Obiekt został zneutralizowany na jednym z poligonów morskich, na północny-wschód od Świnoujścia, na głębokości kilkunastu metrów.


 Fot. 8. Flotylla Obrony Wybrzeża w Świnoujściu  Fot. 8. Flotylla Obrony Wybrzeża w Świnoujściu  Fot. 8. Flotylla Obrony Wybrzeża w Świnoujściu

W najbliższą niedzielę, 14 lipca, marynarze 8. Flotylli Obrony Wybrzeża przeprowadzą operację wydobycia i zneutralizowania niebezpiecznego obiektu, zalegającego w pobliżu wyjścia z Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński.

Rekonesans, identyfikację i wstępną ocenę znalezionego przedmiotu wykonali specjaliści od podwodnych zadań z Grupy Nurków Minerów 12. Dywizjonu Trałowców. W wyniku przeprowadzonych oględzin oraz po analizie zebranego materiału wykryty w wodzie obiekt sklasyfikowano jako lotniczą minę morską typu Mark IV, pochodzenia brytyjskiego, z okresu II wojny światowej. Mina znajduje się na głębokości ok. 6 metrów, na skraju toru wodnego Świnoujście - Szczecin, przy wyjściu z Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński. Lotnicze miny morskie tego typu mogą zawierać ponad 400 kg materiału wybuchowego.

W porozumieniu z powołanymi sztabami zarządzania kryzysowego przy Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim ustalono termin wydobycia i neutralizacji obiektu na niedzielę, 14 lipca. Operację przeprowadzą marynarze i nurkowie-minerzy 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Do akcji zaangażowano załogę niszczyciela min ORP Flaming z 13. Dywizjonu Trałowców oraz żołnierzy i Grupę Nurków Minerów z 12. Dywizjonu Trałowców.

Prace rozpoczną się we wczesnych godzinach porannych. W pierwszej fazie operacji do miny zejdą nurkowie. Do miny zostaną podczepione liny i pontony wypornościowe, za pomocą których nurkowie wydobędą ją na powierzchnię wody. Następnie mina zostanie podczepiona do żurawika okrętowego, podjęta z wody i przeniesiona na pokład niszczyciela min, ORP Flaming. W dalszej kolejności mina zostanie przetransportowana na jeden z poligonów morskich i zdetonowana.

Do czasu zakończenia operacji (przewidywana godz. 9:00), Kapitan Portu w Świnoujściu wstrzymuje ruch jednostek pływających:

  • dla statków wchodzących z redy, w kierunku Zalewu Szczecińskiego, od godziny 3:30,
  • dla statków wychodzących z Zalewu Szczecińskiego, od I Bramy Torowej, na Zatokę Pomorską od godziny 5:00,
  • dla statków nawigujących w granicach portu w Świnoujściu od godz. 7:30.

W lipcu Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie podpisał umowę na prace czerpalno-refulacyjne na torze wodnym Świnoujście – Szczecin oraz na torze podejściowym do portu zewnętrznego w Świnoujściu, w 2019 roku.

Wykonawcą prac zostało, wyłonione w ramach przeprowadzonej procedury przetargowej, konsorcjum firm Van den Herik Kust - en Oeverwerken B.V. z Holandii i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. z Gdańska. Łączna kubatura prac przewiduje wydobycie ponad 450 tysięcy metrów sześciennych urobku, a termin realizacji prac to połowa września br. Koszt prac to ok. 16,8 mln złotych.


 Bieżące roboty pogłębiarskie  Bieżące roboty pogłębiarskie  Bieżące roboty pogłębiarskie

W dniach od 20 do 28 lipca, na akwenach Zalewu Szczecińskiego, Morza Bałtyckiego i Zalewu Kamieńskiego, między portami Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego zostaną rozegrane, jak co roku, pięćdziesiąte piąte już Etapowe Regaty Turystyczne.

Podczas tygodniowej żeglugi, podzielonej na osiem etapów, uczestnicy przepłyną jachtami trasę od Trzebieży przez Świnoujście, Dziwnów, Kamień Pomorski, Wolin, Nowe Warpno i Stepnicę, z powrotem do Trzebieży. Tam, 28 lipca, odbędzie się ceremonia zamknięcia regat, podczas której jednej z załóg zostanie wręczony m.in. Puchar Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie „Bezpieczni na wodzie”.

Więcej informacji na temat 55. ERT oraz szczegółowy program regat znajdą Państwo na stronie Zachodniopomorskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego w Szczecinie.


 Etapowe Regaty Turystyczne  Etapowe Regaty Turystyczne  Etapowe Regaty Turystyczne

Uprzejmie informujemy, iż na okres od 3. lipca 2019 r. do 19. sierpnia 2019 r. zostały wyłożone do publicznego wglądu projekty planów zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych dla portów morskich w Świnoujściu, Szczecinie, Policach, Dziwnowie i Trzebieży. Dokumenty te wraz z prognozami oddziaływania na środowisko dostępne są w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie, pl. Stefana Batorego 4, 70-207 Szczecin, pok. nr 106, od poniedziałku do piątku, w godzinach 8.00 - 14.00, po uprzednim uzgodnieniu telefonicznym (nr tel.: 91 4403 346 lub 91 4403 261) oraz na stronie internetowej tutejszego urzędu.

W dniach 17, 18 i 19 lipca br. odbędą się dyskusje publiczne nad rozwiązaniami przyjętymi w projektach planów (17. lipca, Miejski Dom Kultury w Świnoujściu, godz. 10.00 – port morski w Świnoujściu, 18. lipca, Urząd Morski w Szczecinie, godz. 8.30 – port morski w Szczecinie, godz. 12.00 – port morski w Dziwnowie, 19. lipca, Urząd Morski w Szczecinie, godz. 8.30 port morski w Policach, godz. 12.00 – port morski w Trzebieży).

Potwierdzenie przybycia proszę zgłaszać do dnia 11 lipca 2019 r. na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Mapa portu w  Świnoujściu Mapa portu w Szczecinie Mapa portu w Policach Mapa portu w Dziwnowie Mapa portu w Trzebieży

Organizator przetargu – Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie ogłasza sprzedaż zbędnych składników rzeczowych majątku ruchomego w trybie przetargu publicznego. Szczegółowe informacje o przetargu publicznym zawarte są w ogłoszeniu o przetargu publicznym, które zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej http://bip.ums.gov.pl – w zakładce „Zbyt – Zagospodarowanie majątku”, a także na stronie internetowej www.ums.gov.pl – w zakładce „Informator urzędowy -> Zbyt – Zagospodarowanie majątku”. Oferty zakupu należy składać do dnia 11.07.2019 r., do godziny 13:00.



Informujemy Państwa, że w postępowaniu przetargowym na wykonanie remontu staw drugiej Bramy Torowej na Zalewie Szczecińskim wpłynęły dwie oferty. Informację z otwarcia ofert znajdą Państwo tutaj.


Stawa drugiej Bramy Torowej na Zalewie Szczecińskim Stawa drugiej Bramy Torowej na Zalewie Szczecińskim Stawa drugiej Bramy Torowej na Zalewie Szczecińskim Stawa drugiej Bramy Torowej na Zalewie Szczecińskim

Informujemy Państwa, że w postępowaniu przetargowym na wykonanie tegorocznych prac czerpalno-refulacyjnych na torach wodnych, znajdujących się w kompetencji terytorialnej Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie, wpłynęły dwie oferty. Informację z otwarcia ofert znajdą Państwo tutaj.



Uprzejmie informujemy, iż w terminie od 3. lipca 2019 r. do 19. sierpnia 2019 r. zostaną wyłożone do publicznego wglądu projekty planów zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich dla portów morskich w Świnoujściu, Szczecinie, Policach, Dziwnowie i Trzebieży. Dokumenty te wraz z prognozami oddziaływania na środowisko dostępne będą w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie, pl. Stefana Batorego 4, 70-207 Szczecin, pok. nr 106, od poniedziałku do piątku, w godzinach 8.00 - 14.00, po uprzednim uzgodnieniu telefonicznym (nr tel.: 91 4403 346 lub 91 4403 261) oraz na stronie internetowej tutejszego urzędu.

Dyskusje publiczne nad rozwiązaniami przyjętymi w ww. projektach planów odbędą się odpowiednio: dla portu morskiego w Świnoujściu – dnia 17. lipca 2019 r., dla portu morskiego w Szczecinie i portu morskiego w Dziwnowie – dnia 18 lipca 2019 r., dla portu morskiego w Policach i portu morskiego w Trzebieży – dnia 19. lipca 2019 r. Spotkania zostaną zorganizowane w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie oraz w siedzibie Miejskiego Domu Kultury w Świnoujściu (dla portu morskiego w Świnoujściu). O szczegółach informować będziemy na bieżąco na stronie internetowej.

Mapa portu w  Świnoujściu Mapa portu w Szczecinie Mapa portu w Policach Mapa portu w Dziwnowie Mapa portu w Trzebieży

W najbliższych dniach nastąpi przekazanie placu budowy firmie AQUA-NEKO z Dobrej, która została wybrana w postępowaniu przetargowym na remont ostróg przy falochronie centralnym w Świnoujściu. Zakres prac obejmuje rozbiórkę starej nawierzchni ostróg wraz z zasypaniem kawern w narzucie kamiennym, ułożenie nowej nawierzchni kamiennej, demontaż starych oraz montaż nowych lamp oświetleniowych, remont oczepów betonowych, uzupełnienie szczelin dylatacyjnych masą bitumiczną. Termin wykonania robót to koniec września, a wartość kontraktu - 1.542.880,00 złotych.


W dniach 4-5 czerwca, w Warszawie, odbyło się trzecie międzynarodowe spotkanie konsultacyjne w ramach sporządzania projektu Planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich w skali 1: 200 000. Spotkanie miało na celu zaprezentowanie krajom nadbałtyckim aktualnej wersji projektu planu oraz dalszej procedury, jakiej będzie podlegał ten dokument. W spotkaniu, prowadzonym przez polską administracją morską i wykonawcę planu (Instytut Morski w Gdańsku), wzięli udział przedstawiciele instytucji odpowiedzialnych za morskie planowanie przestrzenne z Niemiec, Danii, Łotwy, Litwy, Szwecji, Finlandii oraz Rosji. W czwartek z kolei, 6 czerwca, również w Warszawie, miało miejsce czwarte krajowe spotkanie konsultacyjne, będące końcową konferencją, podsumowującą 3-letni proces planistyczny. W spotkaniu wzięło udział ponad 150 osób - przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, sektora prywatnego, stowarzyszeń, zarządów portów morskich, a także osoby prywatne.


 Międzynarodowe spotkanie konsultacyjne w ramach sporządzania projektu Planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich w skali 1: 200 000  Międzynarodowe spotkanie konsultacyjne w ramach sporządzania projektu Planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich w skali 1: 200 000  Międzynarodowe spotkanie konsultacyjne w ramach sporządzania projektu Planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich w skali 1: 200 000  Międzynarodowe spotkanie konsultacyjne w ramach sporządzania projektu Planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich w skali 1: 200 000  Międzynarodowe spotkanie konsultacyjne w ramach sporządzania projektu Planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich w skali 1: 200 000  Międzynarodowe spotkanie konsultacyjne w ramach sporządzania projektu Planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich w skali 1: 200 000

Od 5 do 14 czerwca trwa w Londynie 101. sesja Komitetu Bezpieczeństwa Morskiego IMO (Międzynarodowej Organizacji Morskiej). Jej główne tematy to:

  • przyjęcie propozycji poprawek do konwencji SOLAS i innych obowiązujących kodeksów międzynarodowych,
  • opracowanie zakresu uregulowań dla autonomicznych nawodnych jednostek pływających (MASS),
  • zagadnienia związane ze standardami konstrukcyjnymi opartymi na celu (GBS - Goal Based Standard),
  • środki bezpieczeństwa dla statków uprawiających żeglugę na wodach polarnych,
  • czynniki poprawiające bezpieczeństwo statków w kontekście stosowania paliwa żeglugowego, w związku z przyjętym limitem zawartości siarki,
  • najnowsze dane na temat piractwa i napadów na statki,
  • zatwierdzenie projektu wytycznych i okólników MSC dotyczących narzędzi stosowanych w e-nawigacji,
  • bezpieczeństwo promów operujących w żegludze krajowej,
  • zatwierdzenie/przyjęcie projektów poprawek do innych kodeksów i przepisów.

W części sesji, odbywającej się w tym tygodniu, uczestniczy dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, Wojciech Zdanowicz, natomiast w części przyszłotygodniowej weźmie udział jego zastępca ds. inspekcji morskiej, Przemysław Lenard.

Więcej na temat sesji:
Maritime Safety Committee (MSC), 101st session – Media information


 101. sesja komitetu MSC IMO  101. sesja komitetu MSC IMO  101. sesja komitetu MSC IMO

We wtorek, 4 czerwca, w Niechorzu odbyła się kolejna plenerowa konferencja poświęcona projektowi pn. „Zabezpieczenie zagrożonych odcinków zachodniego wybrzeża”, realizowanego przez Urząd Morski w Szczecinie, przy współudziale środków z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość całego projektu to ok. 53 mln zł, z czego dofinansowanie UE wynosi ok. 45 mln zł. Po konferencji goście uczestniczyli w terenowej wizji lokalnej, w Trzęsaczu, gdzie można było zobaczyć nowo wybudowaną opaskę, nowe ostrogi brzegowe oraz efekt przeprowadzonego tam sztucznego zasilania plaży.

Dla przypomnienia - projekt obejmował:

  • zabezpieczenie 3 km brzegu morskiego pomiędzy Dziwnówkiem a Dziwnowem poprzez modernizację grupy ostróg brzegowych i wykonanie na tym odcinku sztucznego zasilania brzegu (ok. 410 tys. metrów sześciennych materiału piaszczystego),
  • zabezpieczenie ok. 1,5 km brzegu morskiego pomiędzy Rewalem a Trzęsaczem, gdzie na odcinku ok. 210 m została wybudowana kamienna opaska brzegowa, osiem ostróg brzegowych i zostało wykonane sztuczne zasilanie brzegu (ok. 195 tys. metrów sześciennych materiału piaszczystego).

Wykonawcą robót budowlanych, związanych z usunięciem i budową ostróg oraz opaski brzegowej, było Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe HYDROBUD Adam Dzik z Ustronia Morskiego, natomiast wykonawcą prac, związanych ze sztucznym zasilaniem brzegu, było konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. z Gdańska (lider konsorcjum), Rohde Nielsen A/S z Danii i Hegemann GmbH z Niemiec. W wyniku oszczędności, które pojawiły się w projekcie na etapie procedur przetargowych na roboty budowlane, projekt zostanie jeszcze poszerzony o przebudowę 4 ostróg T-owych w Dziwnowie oraz dodatkowe sztuczne zasilanie kolejnego odcinka brzegu.


 Zabezpieczenie zagrożonych odcinków zachodniego wybrzeża  Zabezpieczenie zagrożonych odcinków zachodniego wybrzeża  Zabezpieczenie zagrożonych odcinków zachodniego wybrzeża