Zakończyły się, trwające ponad rok, prace w stepnickim porcie, realizowane w ramach inwestycji pn. „Poprawa infrastruktury dostępowej do portu w Stepnicy”. Obejmowały one zaprojektowanie oraz wykonanie robót budowlanych – pogłębiarskich, mających na celu uzyskanie określonych parametrów technicznych, które umożliwią obsługę w stepnickim porcie statków do 115 m długości, 13,5 m szerokości i zanurzeniu od 3,8 m do 4,0 m.

Roboty czerpalne obejmowały:

  • poszerzenie toru podejściowego do 40 m, z jednoczesnym pogłębieniem do 4,5 m,
  • zwiększenie średnicy obrotnicy ze 130 m do 160 m, z jednoczesnym jej pogłębieniem do 4,5 m,
  • poszerzenie toru podejściowego od obrotnicy do główek falochronu do 50 m, z jednoczesnym pogłębieniem do 4,5 m.

Wykonawcą inwestycji było konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. z Gdańska oraz Hegemann GmbH z Niemiec, które wydobyło i odłożyło na pole refulacyjne „Mańków” łącznie ok. 90 tys. metrów sześciennych urobku, pracując na ponad czterokilometrowym odcinku toru. Koszt robót budowlanych to niecałe 6 mln złotych, a inwestycja została zrealizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 – 2020.


 Zakończenie robót budowlanych w Stepnicy  Zakończenie robót budowlanych w Stepnicy  Zakończenie robót budowlanych w Stepnicy

Od 12 do 15 listopada, w Wenecji, odbywa się sesja plenarna forum ECGFF (European Coast Guard Functions Forum), której tematyka obejmuje m.in. funkcje straży przybrzeżnych w dziedzinie nieustannie rozwijających się technologii zapewniających bezpieczeństwo morskie oraz ochronę środowiska morskiego. W sesji uczestniczą przedstawiciele Komisji Europejskiej, Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego EMSA, Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej FRONTEX, Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa EFCA, a także przedstawiciele państw członkowskich i posiadających status obserwatora tego unijnego forum.

CGF (Coast Guard Functions), zgodnie z definicją Komisji Europejskiej, obejmuje następujące funkcje:

  • bezpieczeństwo morskie, w tym monitorowanie ruchu statków (maritime safety, including vessel traffic management),
  • ochrona żeglugi i portów (maritime, ship and port security),
  • morskie działania celne (maritime customs activities),
  • zapobieganie przemytom i przerzutom oraz egzekwowanie obowiązującego prawa morskiego (the prevention and suppression of trafficking and smuggling and connected maritime law enforcement),
  • kontrola granic morskich (maritime border control),
  • monitoring i nadzór morski (maritime monitoring and surveillance),
  • ochrona środowiska morskiego i zwalczanie zanieczyszczeń (maritime environmental protection and response),
  • ratownictwo życia na morzu (maritime search and rescue),
  • badanie wypadków i służby asysty (ship casualty and maritime assistance service),
  • reagowanie na wypadki i katastrofy morskie (maritime accident and disaster response),
  • kontrola rybołówstwa (fisheries inspection and control),
  • inne działania związane z powyższymi (activities related to the above Coast Guard Functions).

W Polsce funkcje straży przybrzeżnych wykonują m.in. urzędy morskie, MSPiR SAR, Straż Graniczna, administracja skarbowa, Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego.

W sesji plenarnej forum ECGFF Polskę reprezentują dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, Wojciech Zdanowicz, oraz zastępca komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej, Wojciech Heninborch.


ECGFF Plenary Conference ECGFF Plenary Conference ECGFF Plenary Conference

W Malborku trwa budowa pięciu nowych jednostek pływających, służących poprawie bezpieczeństwa na obszarze właściwości terytorialnej Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie. Umowę z wykonawcą, firmą Techno Marine Sp. z o. o., podpisaliśmy w styczniu. Do końca roku powstaną dwie łodzie pneumatyczne RIB (Rigid Inflatable Boat), służące do kontroli oznakowania nawigacyjnego, inspekcji i kontroli akwenów oraz współdziałania z innymi służbami w akcjach ratowniczych, a także hydrograficzna łódź RIB wraz z wyposażeniem do prowadzenia pomiarów batymetrycznych i monitorowania głębokości na torach wodnych. Do października przyszłego roku natomiast zostaną jeszcze zbudowane: stawiacz pław, przeznaczony do obsługi pływającego oznakowania nawigacyjnego, i szalanda z refulatorem, do eliminowania wypłyceń i utrzymywania na torach wodnych wymaganych parametrów. Inwestycja jest realizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 – 2020, za kwotę ok. 18 mln złotych.


 Powstają nowe jednostki  Powstają nowe jednostki  Powstają nowe jednostki

Pod koniec października rozpoczęły się prace pogłębiarskie na torze podejściowym do portu w Dziwnowie. Wykonawca, Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. z Gdańska, wybierze z dna toru i odłoży na klapowisko morskie ponad 19 tys. metrów sześciennych urobku. Koszt robót to ok. 813 tys. złotych, a termin ich zakończenia - połowa listopada.


 Prace pogłębiarskie w Dziwnowie  Prace pogłębiarskie w Dziwnowie  Prace pogłębiarskie w Dziwnowie

Wczoraj, 29 października, w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku, odbyła się uroczystość wodowania kadłuba drugiej jednostki wielozadaniowej, powstającej w ramach realizowanego przez Urząd Morski w Szczecinie projektu „Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających”. W uroczystości wziął udział podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Grzegorz Witkowski. Dwa bliźniacze statki są budowane przez gdańską stocznię dla Urzędu Morskiego w Szczecinie i Urzędu Morskiego w Gdyni. Zastąpią ponad 35-letnie stawiacze pław: szczecińską „Planetę” i gdyńskiego „Zodiaka”. Zgodnie z harmonogramem, kolejne etapy prac po zwodowaniu kadłuba z pochylni, to m.in. montaż elementów nadbudówki, układanie kabli oraz wyposażanie pomieszczeń.

„Nostri Maris - budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających” jest projektem współfinansowanym przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 - 2020. Jednostki będą pełnić funkcję lodołamaczy, służyć do obsługi oznakowania nawigacyjnego, holowania statków, a także prowadzenia prac hydrograficznych (badań czystości dna i głębokości akwenów). Będą mogły również wspomagać inne służby, np. w akcjach ratowniczych i przeciwpożarowych. Wartość kontraktu na budowę jednostek wielozadaniowych to 213 mln 650 tys. złotych, a ich odbiór planowany jest na czerwiec 2020 roku.

 NostriMaris - wodowanie drugiego kadłuba  NostriMaris - wodowanie drugiego kadłuba  NostriMaris - wodowanie drugiego kadłuba  NostriMaris - wodowanie drugiego kadłuba  NostriMaris - wodowanie drugiego kadłuba  NostriMaris - wodowanie drugiego kadłuba

W tym tygodniu, w minioną środę, Urząd Morski w Szczecinie wziął udział w XVI edycji największych zachodniopomorskich Targów Pracy. Targi zgromadziły ponad stu wystawców, między innymi z branży finansowej, handlowej, motoryzacyjnej, morskiej czy produkcyjnej. Oferta naszego Urzędu była skierowana zarówno do poszukujących pracy z niższymi kwalifikacjami, jak również do specjalistów. Według organizatorów targi odwiedziło ponad 5000 osób. Celem naszego udziału w imprezie było zachęcenie do pracy w Urzędzie oraz przybliżenie mieszkańcom miasta i regionu działalności i zadań realizowanych przez administrację morską.


 UMS na Targach Pracy  UMS na Targach Pracy  UMS na Targach Pracy

Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie ogłasza sprzedaż zbędnych składników rzeczowych majątku ruchomego w formie sprzedaży otwartej. Szczegółowe informacje o sprzedaży zawarte są w „ogłoszeniu o sprzedaży”, które zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej – w zakładce „Zbyt – Zagospodarowanie majątku”, a także na stronie internetowej www.ums.gov.pl – w zakładce „Informator urzędowy -> Zbyt – Zagospodarowanie majątku”. Oferty zakupu należy składać do dnia 28.10.2019 r., do godziny 14:00.



Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie podaje do publicznej wiadomości informację o przystąpieniu do sporządzenia projektu planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych w obszarze portu morskiego w Mrzeżynie wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dla ww. planu.

Mapa obrazująca obszar projektu planu

Urząd Morski w Szczecinie, partner projektu Pan Baltic Scope , zaprasza do wzięcia udziału w konferencji "Maritime Spatial Planning Forum Global meets regional", która odbędzie się w dniach 19-21 listopada 2019 r., w Rydze (Łotwa). Organizatorami wydarzenia są: projekt Pan Baltic Scope, VASAB , Dyrekcja Generalna ds. Gospodarki Morskiej i Rybołówstwa Komisji Europejskiej (DG MARE) oraz Międzyrządowa Komisja Oceanograficzna OIC-UNESCO.

Maritime Spatial Planning Forum, w skrócie MSP Forum, łączy Czwarte Międzynarodowe Forum Planowania Przestrzennego Obszarów Morskich, Trzecie Bałtyckie Forum Planowania Przestrzennego Obszarów Morskich z konferencją zamykającą projekt Pan Baltic Scope. Hasłem przewodnim konferencji jest umożliwienie "spotkania się" problematyki globalnej z problematyką regionalną, w zakresie morskiego planowania przestrzennego (MSP).

MPS Forum jest największym wydarzeniem gromadzącym morskich planistów przestrzennych, decydentów, przedstawicieli sektorów morskich, naukowców, studentów oraz ekspertów zaangażowanych w działalność morską i przybrzeżną z całego świata. Jest to platforma do dyskusji na temat różnych praktyk i rozwiązań stosowanych w MSP, nie tylko w regionie Morza Bałtyckiego, ale również na całym świecie. Podczas konferencji odbędą się liczne warsztaty, sesje plenarne, wystąpienia oraz wystawa obrazująca status krajowych procesów planistycznych i doświadczenia międzynarodowych projektów.

Globalny aspekt stanowić będzie wartość dodaną całego wydarzenia, tworząc sprzyjające warunki do nauki i wymiany doświadczeń, co wykracza poza codzienną działalność jednostek odpowiedzialnych lub zainteresowanych MPS w poszczególnych krajach.

Zachęcamy do zapoznania się z programem spotkania i uczestnictwa w tym wyjątkowym wydarzeniu!

Agenda spotkania

Rejestracja (otwarta do 1 listopada br.)

Językiem obowiązującym na spotkaniu będzie język angielski.



W przyszłym tygodniu rozpoczną się prace czerpalne na torze podejściowym do nowowarpieńskiego portu. Wyłonionym, w ramach przeprowadzonego postępowania przetargowego, wykonawcą prac została niemiecka firma Hegemann GmbH, której zadaniem będzie wyczerpanie z dna toru i odłożenie na pole refulacyjne ok. 21 tys. metrów sześciennych urobku. Koszt prac to nieco ponad 1 mln złotych, a ich zakończenie, zgodnie z umową, nastąpi 24 października. Pod koniec października, z kolei, ruszą prace pogłębiarskie na torze podejściowym do portu w Dziwnowie. Wykonawca, Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. z Gdańska, wybierze z dna toru i odłoży na klapowisko morskie ponad 19 tys. metrów sześciennych urobku. Koszt robót to ok. 813 tys. złotych, a termin ich zakończenia - połowa listopada.



Na środę, 2 października, zaplanowana jest kolejna akcja neutralizacji obiektu niebezpiecznego, którą przeprowadzą nurkowie minerzy z 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Na czas prowadzenia operacji zamyka się dla żeglugi akwen kanału Mielińskiego oraz cieśniny Świny, pomiędzy północnym a południowym cyplem wyspy Mielin.

Obowiązują także następujące ograniczenia:

  • Dla statków wchodzących z redy portu Świnoujście w kierunku Zalewu Szczecińskiego ruch zostanie wstrzymany w godz. 06:30 – 10:00.
  • Dla statków wychodzących z Zalewu Szczecińskiego na Zatokę Pomorską ruch zostanie wstrzymany w godz. 06:30 – 10:00.


Na najbliższy wtorek, 1 października, zaplanowano wydobycie i neutralizację ładunków niebezpiecznych, znalezionych podczas prac związanych z pogłębianiem toru wodnego Świnoujście - Szczecin. Akcję przeprowadzą marynarze 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.

Niebezpieczne obiekty zostały sklasyfikowano jako brytyjska lotnicza mina morska, typu Mark IV, oraz brytyjska bomba głębinowa, typu Mk-XIII. Łącznie zawierają w sobie blisko 500 kg materiału wybuchowego. Operacja zostanie przeprowadzona analogicznie do tych z 14 lipca i 12 sierpnia. Do akcji zaangażowana zostanie załoga trałowca ORP Gopło z 13. Dywizjonu Trałowców oraz żołnierze i Grupa Nurków Minerów z 12. Dywizjonu Trałowców. Prace rozpoczną się we wtorek, we wczesnych godzinach porannych.



Trwają czynności odbiorowe (sondaże dna), związane z zakończeniem bieżących prac czerpalno-refulacyjnych na torze wodnym Świnoujście – Szczecin oraz na torze podejściowym do portu zewnętrznego w Świnoujściu. Wykonawca robót, konsorcjum firm Van den Herik Kust - en Oeverwerken B.V. z Holandii i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. z Gdańska, wydobył łącznie ok. 480 tysięcy metrów sześciennych urobku. Koszt prac to ok. 17 mln złotych, a źródłem ich finansowania jest, ustanowiony przez Radę Ministrów, program wieloletni pn. „Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2019 – 2028”.


Zakończenie robót pogłębiarskich Zakończenie robót pogłębiarskich

W związku z potrzebą uproszczenia zapisów obecnie obowiązującego zarządzenia Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie ws. Przepisów Portowych, po trwających od kilku miesięcy pracach nad projektem nowego zarządzenia, zapraszamy Państwa do zapoznania się z tym dokumentem, zamieszczonym na naszej stronie, w Biuletynie Informacji Publicznej, w zakładce „Akty prawne – Zarządzenia Dyrektora Urzędu – Projekty zarządzeń i zarządzeń porządkowych DU.

Ewentualne uwagi i sugestie dotyczące zapisów projektu zarządzenia mogą Państwo nadsyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., do 18 października br.

O trybie procedowania ewentualnych zmian zdecydujemy po analizie nadesłanych przez Państwa propozycji.


W związku z kolejnym znaleziskiem na torze wodnym Świnoujście - Szczecin, zlokalizowanym w pobliżu karsiborskiej przeprawy promowej, Kapitan Portu w Świnoujściu zamyka dla żeglugi jednostek sportowo-rekreacyjnych akwen o promieniu 50 m od pozycji obiektu, oznakowanej pławą specjalną.

Jednocześnie wszystkie inne jednostki poruszające się torem wodnym Świnoujście – Szczecin są zobowiązane do stosowania się do warunków określonych w ostrzeżeniu nawigacyjnym, opublikowanym w zakładce "Bezpieczeństwo morskie - Warunki żeglugi - Aktualne ostrzeżenia nawigacyjne - Świnoujście - SE_ON_32_2019" i przekazanym do Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej.


 Komunikat Kapitana Portu w Świnoujściu  Komunikat Kapitana Portu w Świnoujściu  Komunikat Kapitana Portu w Świnoujściu