26-08-19      Michał Mofina      Artykuły

23 sierpnia br. rozpoczęły się prace remontowe znaku nawigacyjnego - stawy „Młyny”, popularnego „Wiatraka” w Świnoujściu. W lipcu rozstrzygnięto postępowanie przetargowe, w wyniku którego generalnym wykonawcą została firma Odra 3 ze Szczecina. Zakres robót remontowych obejmuje:

  • oczyszczenie, wypiaskowanie wnętrza i elewacji stawy w celu usunięcia starych powłok malarskich oraz uzupełnienie pęknięć w murze,
  • pokrycie obiektu emulsją hydrofobizującą (zabezpieczenie przed działaniem wody),
  • instalacja nowych okien, podestów oraz drzwi wejściowych do wiatraka, a także naprawa drabinek wewnętrznych,
  • pomalowanie całości farbami nawierzchniowymi w odpowiedniej kolorystyce.

Stawa „Młyny” znajduje się na głowicy falochronu zachodniego, 280 m na zachód od osi toru wodnego Świnoujście – Szczecin. Wraz ze stawą „Galeriową” tworzy tzw. nabieżnik, którego światła są niezwykle istotnym, dla statków nawigujących na torze podejściowym, elementem wyznaczającym środek toru wodnego i muszą być dla statków dobrze widzialne z dużej odległości. Stawa ma konstrukcję murowaną wysokości 10,5 metra, a ustawiona jest na cokole z kamienia ciosanego, o wysokości ok. 1 metra. Całość przykryta jest daszkiem stożkowym. Na wysokości 2/3 wielkości budowli, na osi stalowej, zawieszony jest znak rozpoznawczy w kształcie czteroramiennego wiatraka. Wewnątrz kabiny optycznej zainstalowana jest lampa nawigacyjna. Światło stawy jest białe, o charakterystyce przerywanej, dziesięciosekundowe, w rytmie 2,5 s zaciemnienia + 7,5 sekundy świecenia. Wysokość światła to 11 m n.p.m., a zasięg nominalny to 17,5 mil morskich w nocy i 6 mil morskich w dzień.

Przewidziany termin zakończenia inwestycji to 15 października br., jej koszt to 169 tys. zł.


 Rozpoczęto prace remontowe „Wiatraka”  Rozpoczęto prace remontowe „Wiatraka”  Rozpoczęto prace remontowe „Wiatraka”
  23-08-19      Michał Mofina      Artykuły

Czwarta, finałowa runda NostriMaris Ekstraklasy Polskiej Ligi Żeglarskiej odbędzie się w ten weekend na jeziorze Dąbie Małe z bazą w Centrum Żeglarskim w Szczecinie. Po trzeciej rundzie na czele znajdują się ex aequo Giżycka Grupa Regatowa i Jeziorak Yacht Club wyprzedzając o 2 punkty Legię Warszawa. Piąte miejsce zajmuje drużyna SEJK Pogoń Szczecin ze stratą 5 punktów do podium Żeglarskiej Ekstraklasy.

Regaty transmitowane będą na żywo.

Relacje video z komentarzem z wody, wywiady i studia regatowe są dostępne na profilu facebook’owym Polskiej Ligi Żeglarskiej: https://www.facebook.com/LigaZeglarska/

System SAP Sailing umożliwia śledzenie pozycji jachtów, każdego wyścigu i wyników regat, a dostępny jest pod tym linkiem: https://polishleague2019.sapsailing.com

Filmy podsumowujące regaty oraz studia przed i po regatowe publikowane będą na kanale Youtube https://tiny.pl/t5r1z

Organizatorami NostriMaris Polskiej Ligi Żeglarskiej są MT Partners i Towarzystwo Żeglarstwa Regatowego (Polish Match Tour), przy współpracy Polskiego Związku Żeglarskiego i GSC Yachting z Sopotu. Partnerem głównym regat jest NostriMaris - zespół działań informacyjno-promocyjnych projektu pod nazwą „Budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających”, realizowanego przez Urząd Morski w Szczecinie w ramach POIiŚ 2014-2020.


 Zdjęcia: organizator regat  Zdjęcia: organizator regat  Zdjęcia: organizator regat  Zdjęcia: organizator regat

  19-08-19      Michał Mofina      Artykuły

W obecności Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Marka Gróbarczyka, oraz Wojewody Zachodniopomorskiego, Tomasza Hinca, została dziś podpisana umowa na Wykonanie robót budowlanych: Modernizacja obiektów Bazy Oznakowania Nawigacyjnego Urzędu Morskiego w Szczecinie. Jest to ostatnia umowa, zawierana w ramach inwestycji pn. „Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”.

Wykonawcą zadania zostało, wyłonione w ramach przeprowadzonej procedury zamówień publicznych, Przedsiębiorstwo Budowlane CALBUD sp. z o.o. ze Szczecina, za kwotę ok. 52,5 miliona złotych.


 Podpisanie umowy na modernizację obiektów Bazy Oznakowania Nawigacyjnego  Podpisanie umowy na modernizację obiektów Bazy Oznakowania Nawigacyjnego  Podpisanie umowy na modernizację obiektów Bazy Oznakowania Nawigacyjnego

  13-08-19      Michał Mofina      Artykuły

W poniedziałek, 12 sierpnia, siły ze składu 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu (Grupa Nurków Minerów oraz żołnierze z 12. Dywizjonu Trałowców, okręt ORP Gopło wraz z załogą z 13. Dywizjonu Trałowców) przeprowadziły akcję wydobycia, przetransportowania i neutralizacji brytyjskiej, lotniczej miny morskiej typu Mark VI oraz niemieckiej bomby głębinowej typu DM.

Obiekty zostały zneutralizowane w na jednym z poligonów morskich, na północny wschód od Świnoujścia.


 Fot. 8. Flotylla Obrony Wybrzeża w Świnoujściu  Fot. 8. Flotylla Obrony Wybrzeża w Świnoujściu  Fot. 8. Flotylla Obrony Wybrzeża w Świnoujściu

  09-08-19      Paweł Gorczakowski      Artykuły

W najbliższy poniedziałek, 12 sierpnia, marynarze 8. Flotylli Obrony Wybrzeża przeprowadzą kolejną operację wydobycia i neutralizacji przedmiotów wybuchowych i niebezpiecznych zalegających na torze wodnym Świnoujście - Szczecin.

Kolejne pozostałości po II wojnie światowej zostały znalezione pod koniec lipca, podczas prac prowadzonych na Zalewie Szczecińskim. Identyfikacji obiektów dokonali specjaliści od zadań podwodnych z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. W wyniku przeprowadzonych oględzin oraz po analizie zebranego materiału wykryte w wodzie obiekty sklasyfikowano jako: brytyjską lotniczą minę morską typu Mark VI oraz niemiecką bombę głębinową typu DM. Obiekty znajdują się na torze wodnym Świnoujście – Szczecin, na głębokościach 6 i 12 metrów.

Wojewódzki zespół zarządzania kryzysowego, działający przy wojewodzie z udziałem m.in. UM Świnoujście, 8. FOW, Policji i Urzędu Morskiego, ustalił termin wydobycia niewybuchów na 12 sierpnia. Operację przeprowadzą marynarze i nurkowie-minerzy 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Do akcji zaangażowana zostanie załoga trałowca ORP Gopło z 13. Dywizjonu Trałowców oraz żołnierze i Grupa Nurków Minerów z 12. Dywizjonu Trałowców. Podniesienie niewybuchów rozpocznie się ok. godz. 5:00 i potrwa ok. 3 godzin. Transport niebezpiecznych ładunków rozpocznie się ok. godz. 8:00. Plan przewiduje, że ok. godz. 9.30 okręt z ładunkiem wypłynie z rejonu Świnoujścia na bezpieczną odległość. Neutralizacja ładunku nastąpi na poligonie morskim.

  06-08-19      Paweł Gorczakowski      Artykuły

Kapitanat Portu Szczecin informuje, że w związku z wydarzeniami towarzyszącymi pokazom sztucznych ogni „PYROMAGIC 2019”, głównie pokazom Watershow, ze względów bezpieczeństwa zamyka się dla żeglugi:

  • na czas przygotowań i pokazów WATERSHOW - odcinek Odry Zachodniej od Trasy Zamkowej do wyspy Bielawa:
    • w piątek, 9 sierpnia, od godz. 08:00 do godz. 24:00,
    • w sobotę, 10 sierpnia, od godz. 00:00 do godz. 24:00,
    • w niedzielę, 11 sierpnia, od godz. 00:00 do godz. 10:00;

ruch jednostek sportowych i rekreacyjnych jest dopuszczalny, po uzgodnieniu przejścia z organizatorem, za pośrednictwem załogi jednostki WOPR;

  • na czas pokazów sztucznych ogni PYROMAGIC 2019 - odcinek Odry Zachodniej od Trasy Zamkowej do wysokości ulicy Kapitańskiej:
    • w piątek, 9 sierpnia, od godz. 21:30 do godz. 24:00,
    • w sobotę, 10 sierpnia, od godz. 21:30 do godz. 24:00.

Jednostkom śródlądowym zaleca się drogę wodną na Regalicy.
Akwen zabezpiecza WOPR.
Telefony:

  • służby dyżurnej VTS Szczecin: 91 4403 384,
  • służby dyżurnej kapitanatu: 4403 510, 433 06 97;
  • łączność radiowa VTS - 69 kanał UKF, kapitanat – 11 kanał UKF.


  02-08-19      Michał Mofina      Artykuły

Informujemy Państwa, że w zakładce „Zamówienia publiczne – Aktualne – Powyżej 30 tys. euro” ukazało się zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu przetargowym na prace czerpalne w Nowym Warpnie, w 2019 roku.



  26-07-19      Paweł Gorczakowski      Artykuły

Dzisiaj, 26 lipca, w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku, odbyła się uroczystość wodowania kadłuba pierwszej jednostki wielozadaniowej, powstającej w ramach realizowanego przez Urząd Morski w Szczecinie projektu „Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających”. Dwa bliźniacze statki są budowane przez gdańską stocznię dla Urzędu Morskiego w Szczecinie i Urzędu Morskiego w Gdyni. Zastąpią ponad 35-letnie stawiacze pław: szczecińską „Planetę” i gdyńskiego „Zodiaka”.

Zgodnie z harmonogramem, kolejne etapy prac po zwodowaniu kadłuba z pochylni, to m.in. montaż elementów nadbudówki, układanie kabli oraz wyposażanie pomieszczeń. Próby jednostki „na uwięzi” zaplanowano na koniec tego roku, natomiast próby morskie na początek przyszłego. Wodowanie z pochylni kadłuba drugiej jednostki nastąpi w październiku.

„Nostri Maris - budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających” jest projektem współfinansowanym przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 - 2020. Jednostki będą pełnić funkcję lodołamaczy, służyć do obsługi oznakowania nawigacyjnego, holowania statków, a także prowadzenia prac hydrograficznych (badań czystości dna i głębokości akwenów). Będą mogły również wspomagać inne służby, np. w akcjach ratowniczych i przeciwpożarowych. Wartość kontraktu na budowę jednostek wielozadaniowych to 213 mln 650 tys. złotych, a ich odbiór planowany jest na czerwiec 2020 roku.


 NostriMaris - wodowanie kadłuba jednostki wielozadaniowej  NostriMaris - wodowanie kadłuba jednostki wielozadaniowej  NostriMaris - wodowanie kadłuba jednostki wielozadaniowej  NostriMaris - wodowanie kadłuba jednostki wielozadaniowej  NostriMaris - wodowanie kadłuba jednostki wielozadaniowej  NostriMaris - wodowanie kadłuba jednostki wielozadaniowej

  25-07-19      Michał Mofina      Artykuły

W najbliższy weekend, w Gdyni, odbędzie się druga runda ekstraklasy, w ramach Polskiej Ligi Żeglarskiej. Po rozegranej tydzień temu inauguracyjnej rundzie w Sopocie na czele jest Olsztyński Klub Żeglarski, przed Legią Warszawa i Jeziorakiem Yacht Club.

Rywalizacja w Gdyni potrwa dwa dni, rozpocznie się w sobotę, o godz. 10:00. Zakończenie wyścigów jest planowane na niedzielę, ok. godz. 15:30. Rozegranych zostanie 30 wyścigów blisko brzegu, widocznych dla publiczności, na brzegu natomiast planowane są liczne atrakcje dla dzieci. Regaty będą transmitowane na żywo. Relacje z wody będą dostępne na profilu FB Polskiej Ligi Żeglarskiej:https://www.facebook.com/LigaZeglarska/, wszystkie informacje i linki będzie też można znaleźć na oficjalnej stronie Ligi: www.ligazeglarska.pl.

Organizatorami NostriMaris Polskiej Ligi Żeglarskiej są MT Partners i Towarzystwo Żeglarstwa Regatowego (Polish Match Tour), przy współpracy Polskiego Związku Żeglarskiego i GSC Yachting z Sopotu. Partnerem głównym regat jest NostriMaris - zespół działań informacyjno-promocyjnych projektu pod nazwą „Budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających”, realizowanego przez Urząd Morski w Szczecinie w ramach POIiŚ 2014-2020.


 Regaty NostriMaris w Gdyni  Regaty NostriMaris w Gdyni  Regaty NostriMaris w Gdyni

  22-07-19      Michał Mofina      Artykuły

W sobotę, 20 lipca, w Trzebieży, rozpoczęły się pięćdziesiąte piąte Etapowe Regaty Turystyczne. Na uroczystości rozpoczęcia regat reprezentował nas kapitan portu w Trzebieży, Radosław Pawlik. Regaty zostaną rozegrane na akwenach Zalewu Szczecińskiego, Morza Bałtyckiego i Zalewu Kamieńskiego, między portami Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego. Potrwają do 28 lipca.


 Wystartowały 55. ERT  Wystartowały 55. ERT  Wystartowały 55. ERT

  19-07-19      Michał Mofina      Artykuły

Od końca czerwca trwa w Świnoujściu remont starych ostróg przy falochronie centralnym. Przeprowadza go firma AQUA-NEKO z Dobrej. Zakres prac obejmuje rozbiórkę starej nawierzchni i ułożenie nowej nawierzchni kamiennej, demontaż starego oraz montaż nowego oświetlenia, remont oczepów betonowych, a także uzupełnienie szczelin dylatacyjnych masą bitumiczną. Roboty potrwają do końca września, a ich wartość to ponad 1,5 mln złotych.

Falochron centralny w Świnoujściu, wybudowany w pierwszej połowie XIX wieku, stanowi wschodni brzeg ujścia cieśniny Świny do Morza Bałtyckiego. Ma konstrukcję narzutowo - kamienną z nadbudową betonową (żelbetową), a jego całkowita długość to ok. 1,5 km. Od strony wschodniej wierzchnią warstwę narzutu falochronu stanowią gwiazdobloki, którymi umocniona jest również jego głowica. Po stronie zachodniej falochron posiada siedem ostróg kamiennych, których zadaniem jest wytłumianie falowania przy wejściu do portu. Od czasu wybudowania infrastruktury dostępowej do nowego portu zewnętrznego, falochron, do którego od strony wschodniej dobudowano wówczas nową ostrogę o długości ok. 255 metrów, pełni także funkcję osłony tego portu od strony zachodniej.


 Remont ostróg przy falochronie centralnym w Świnoujściu  Remont ostróg przy falochronie centralnym w Świnoujściu  Remont ostróg przy falochronie centralnym w Świnoujściu

  15-07-19      Michał Mofina      Artykuły

W niedzielę, 14 lipca, siły ze składu 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu (Grupa Nurków Minerów oraz żołnierze z 12. Dywizjonu Trałowców, okręt ORP Flaming wraz z załogą z 13. Dywizjonu Trałowców) przeprowadziły akcję wydobycia, przetransportowania i neutralizacji lotniczej miny morskiej, typu Mark IV, pochodzącej z okresu II wojny światowej.

Wymiary miny: walec o średnicy 0,45 m i długości 2,6 m; waga: 750 kg, w tym 425 kg materiału wybuchowego. Obiekt został zneutralizowany na jednym z poligonów morskich, na północny-wschód od Świnoujścia, na głębokości kilkunastu metrów.


 Fot. 8. Flotylla Obrony Wybrzeża w Świnoujściu  Fot. 8. Flotylla Obrony Wybrzeża w Świnoujściu  Fot. 8. Flotylla Obrony Wybrzeża w Świnoujściu

  11-07-19      Michał Mofina      Artykuły

W najbliższą niedzielę, 14 lipca, marynarze 8. Flotylli Obrony Wybrzeża przeprowadzą operację wydobycia i zneutralizowania niebezpiecznego obiektu, zalegającego w pobliżu wyjścia z Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński.

Rekonesans, identyfikację i wstępną ocenę znalezionego przedmiotu wykonali specjaliści od podwodnych zadań z Grupy Nurków Minerów 12. Dywizjonu Trałowców. W wyniku przeprowadzonych oględzin oraz po analizie zebranego materiału wykryty w wodzie obiekt sklasyfikowano jako lotniczą minę morską typu Mark IV, pochodzenia brytyjskiego, z okresu II wojny światowej. Mina znajduje się na głębokości ok. 6 metrów, na skraju toru wodnego Świnoujście - Szczecin, przy wyjściu z Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński. Lotnicze miny morskie tego typu mogą zawierać ponad 400 kg materiału wybuchowego.

W porozumieniu z powołanymi sztabami zarządzania kryzysowego przy Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim ustalono termin wydobycia i neutralizacji obiektu na niedzielę, 14 lipca. Operację przeprowadzą marynarze i nurkowie-minerzy 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Do akcji zaangażowano załogę niszczyciela min ORP Flaming z 13. Dywizjonu Trałowców oraz żołnierzy i Grupę Nurków Minerów z 12. Dywizjonu Trałowców.

Prace rozpoczną się we wczesnych godzinach porannych. W pierwszej fazie operacji do miny zejdą nurkowie. Do miny zostaną podczepione liny i pontony wypornościowe, za pomocą których nurkowie wydobędą ją na powierzchnię wody. Następnie mina zostanie podczepiona do żurawika okrętowego, podjęta z wody i przeniesiona na pokład niszczyciela min, ORP Flaming. W dalszej kolejności mina zostanie przetransportowana na jeden z poligonów morskich i zdetonowana.

Do czasu zakończenia operacji (przewidywana godz. 9:00), Kapitan Portu w Świnoujściu wstrzymuje ruch jednostek pływających:

  • dla statków wchodzących z redy, w kierunku Zalewu Szczecińskiego, od godziny 3:30,
  • dla statków wychodzących z Zalewu Szczecińskiego, od I Bramy Torowej, na Zatokę Pomorską od godziny 5:00,
  • dla statków nawigujących w granicach portu w Świnoujściu od godz. 7:30.

  10-07-19      Michał Mofina      Artykuły

W lipcu Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie podpisał umowę na prace czerpalno-refulacyjne na torze wodnym Świnoujście – Szczecin oraz na torze podejściowym do portu zewnętrznego w Świnoujściu, w 2019 roku.

Wykonawcą prac zostało, wyłonione w ramach przeprowadzonej procedury przetargowej, konsorcjum firm Van den Herik Kust - en Oeverwerken B.V. z Holandii i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. z Gdańska. Łączna kubatura prac przewiduje wydobycie ponad 450 tysięcy metrów sześciennych urobku, a termin realizacji prac to połowa września br. Koszt prac to ok. 16,8 mln złotych.


 Bieżące roboty pogłębiarskie  Bieżące roboty pogłębiarskie  Bieżące roboty pogłębiarskie

  10-07-19      Paweł Gorczakowski      Artykuły

W dniach od 20 do 28 lipca, na akwenach Zalewu Szczecińskiego, Morza Bałtyckiego i Zalewu Kamieńskiego, między portami Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego zostaną rozegrane, jak co roku, pięćdziesiąte piąte już Etapowe Regaty Turystyczne.

Podczas tygodniowej żeglugi, podzielonej na osiem etapów, uczestnicy przepłyną jachtami trasę od Trzebieży przez Świnoujście, Dziwnów, Kamień Pomorski, Wolin, Nowe Warpno i Stepnicę, z powrotem do Trzebieży. Tam, 28 lipca, odbędzie się ceremonia zamknięcia regat, podczas której jednej z załóg zostanie wręczony m.in. Puchar Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie „Bezpieczni na wodzie”.

Więcej informacji na temat 55. ERT oraz szczegółowy program regat znajdą Państwo na stronie Zachodniopomorskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego w Szczecinie.


 Etapowe Regaty Turystyczne  Etapowe Regaty Turystyczne  Etapowe Regaty Turystyczne